img
Determining the Levels of How Families Shape Children's Engagement with Science: A Scale Development Study     
Yazarlar
Emine Bal
Doç. Dr. Gökhan KAYA Doç. Dr. Gökhan KAYA
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Özet
Bu çalışmanın amacı, ailelerin çocuklarını bilime yönlendirme düzeylerini belirlemek için kullanılabilecek bir ölçek geliştirmektir. Çalışma temel araştırma niteliğinde yürütülmüştür. Amaç doğrultusunda ilk olarak ilgili alan yazın taranarak madde havuzu oluşturulmuştur. Oluşturulan madde havuzu uzman görüşüne sunulmuş ve daha sonra ölçeğin pilot uygulaması yapılmıştır. Uygulama kapsamında toplam 505 ebeveyn araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Uygulama iki aşamada yürütülmüştür. Birinci aşamada 324 kişiye uygulanan ölçekten elde edilen veriler açımlayıcı faktör analizine tabi tutulmuştur. İkinci aşamada ise 181 kişiye uygulanan ölçekten elde edilen veriler doğrulayıcı faktör analizi için kullanılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonucu faktör yüklerinin .521 ile .893 arasında değiştiği, Kaiser-Meyer-Olkin değerinin .866, açıklanan toplam varyansın %62.254 ve Cronbach’s Alpha değerinin ise .907 olduğu bulunmuştur. Doğrulayıcı faktör analizi sonucu ise X 2 /Sd değerinin 2 olduğu, RMSEA değerinin .079 olduğu bulunmuştur. Yapılan araştırma doğrultusunda elde edilen verilerin analiz sonuçlarına göre araştırmacılar tarafından geçerliği ve güvenirliği sağlanmış 18 maddeden oluşan 5’li likert tipinde 3 faktörlü bir ölçek elde edilmiştir. Ölçekte yer alan faktörler “Pratik Uygulamalar (Etkinlik ve Deney)”, “Bilimle Tanıştırma” ve “Bilimsel Temel Oluşturma” olarak adlandırılmıştır. Geliştirilen ölçek ile alandaki araştırmacıların, farklı demografik özelliklere sahip ve farklı yaş gruplarında çocuğu olan ailelerin çocuklarını bilime yönlendirme düzeylerini belirleyebileceği düşünülmektedir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Diğer hakemli uluslarası dergilerde yayımlanan tam makale
Dergi Adı Kuramsal Eğitim Bilim
Dergi ISSN 1308-1659
Dergi Tarandığı Indeksler Journals Indexed in Eric
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 01-2022
Cilt No 15
Sayı 1
Sayfalar 169 / 190
Doi Numarası 10.30831/akukeg.950033
Makale Linki http://dx.doi.org/10.30831/akukeg.950033