Yazarlar (6) |
![]() Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Türkiye |
![]() Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi, Türkiye |
![]() Hacettepe Üniversitesi, Türkiye |
![]() Kastamonu Üniversitesi, Türkiye |
![]() Mersin Üniversitesi, Türkiye |
![]() Kastamonu Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Bu çalışmada, Türkiye’de ilköğretim düzeyinde okutulmakta olan Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler ve Fen ve Teknoloji ders kitaplarında yer alan görsel ve metinlerde engellilik konusuna hangi düzeyde ve nasıl yer verildiği incelenmiştir. Nitel araştırma yöntemlerinden, doküman analizi tekniği kullanılarak 2011-2012 eğitim-öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yayınlanan 12 kitap araştırmacılar tarafından incelenmiştir. Araştırma sonucunda; ders kitaplarında engellilik konusuna ve engelli bireylere sınırlı sayıda yer verildiği saptanmıştır. Ayrıca çalışma sonuçlarından elde edilen önemli bulgular, yetersizlikten etkilenmiş bireylerin büyük çoğunluğunun çocuk ve bedensel engelli olduğunu ve yarıdan fazlasının engelsiz akranları ile birlikte verildiğini göstermiştir. Büyük bir çoğunluğu çocuklardan oluşan yetersizlikten etkilenmiş bireylere genellikle okul dışı mekânlarda yer verilmiştir. İncelenen ders kitaplarında büyük ölçüde metin ve görsel birbirini desteklemiştir. Yetersizlikten etkilenmiş bireyler ders kitaplarında da sosyal ve eğitsel yaşamla tam anlamıyla bütünleştirilmelidir. |
Anahtar Kelimeler |
Textbooks | disability | inclusive education | document analysis |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | ESCI dergilerinde yayınlanan tam makale |
Dergi Adı | Pamukkale University Journal of Education |
Dergi ISSN | 1301-0085 Wos Dergi |
Dergi Tarandığı Indeksler | Emerging Source Citation Index (ESCI) |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 01-2017 |
Cilt No | 41 |
Sayı | 1 |
Sayfalar | 75 / 89 |
Doi Numarası | 10.9779/PUJE725 |
Makale Linki | http://dx.doi.org/10.9779/puje725 |