img
TGA (Tahmin Et-Gözle-Açıkla) Yöntemine Dayalı Teleskop Gözlemlerinin Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bazı Astronomi Kavramlarını Anlamalarına Etkisi    
Yazarlar
Doç. Dr. Hafife BOZDEMİR YÜZBAŞIOĞLU Doç. Dr. Hafife BOZDEMİR YÜZBAŞIOĞLU
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Ebru Ezberci Çevik
Erciyes Üniversitesi, Türkiye
Doç. Dr. Sevcan CANDAN HELVACI Doç. Dr. Sevcan CANDAN HELVACI
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Prof. Dr. Mehmet Altan KURNAZ Prof. Dr. Mehmet Altan KURNAZ
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Özet
Araştırmada fen bilgisi öğretmen adaylarının TGA (tahmin et-gözle-açıkla) yöntemi doğrultusunda teleskop kullanımıyla bazı astronomi kavramlarındaki kavramalarının değişimini belirlemek amaçlanmıştır. Çalışmada tek grup öntest-sontest modelinden yararlanılarak yarı deneysel desen oluşturulmuştur. Çalışma grubu Fen Bilgisi Öğretmenliği programında okuyan 80 öğretmen adayından oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından oluşturulan "Astronomi Gözlem Formu" kullanılmıştır. "Astronomi Gözlem Formu"ndan elde edilen veriler öğrenme durumları belirlenerek analiz edilmiştir. Her bir soru teorik ve görsel bilgiler şeklinde ikiye ayrılmış ve rubrikle analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre Ay'ın şekli ve yüzeyine ilişkin görsel ve teorik bilgiler açısından adayların kavramalarında dikkate değer bir değişim görülmemiştir. Jüpiter gezegenine yönelik sorularda doğru cevaplarda artış bulunmuştur. Gezegen ve yıldızların konumuna yönelik sorulara verilen cevaplar incelendiğinde doğru cevaplarda artış olmasına rağmen eksik bilgilerin de mevcut olduğu belirlenmiştir. Gözlenen yıldıza ilişkin bulunduğu evreye (oluşum, anakol dönemi ve ölüm evreleri) yönelik cevaplarda öğrencilerin çoğunluğu doğru cevaplandırmışlardır. Gezegen ve yıldızların boyut bakımından karşılaştırmasını içeren soruda da öğrencilerin çoğunluğu gözlem öncesi ve sonrası doğru cevap vermesine rağmen eksik ve yanlış cevaplandırmalar da söz konusudur. Cevaplarda değişimin olmadığı Ay'ın şekli ve yüzeyinin çıplak gözle ve teleskopla bakıldığında şekil olarak bir farklılık göstermemesinden; gezegen ve yıldızın boyut bakımından karşılaştırılmasındaki yanlış cevaplarınsa "uzak ve yakın" kavramlarıyla "büyük ve küçük" kavramlarını karıştırmadan kaynaklandığı düşünülmektedir. Bu doğrultuda teleskop gözlemleri sırasında öğrencilere odaklanılan kavramlar açısından daha fazla vurgu ve rehberlik edilmesi önerilmektedir
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi (IJOESS)
Dergi ISSN 2146-1961
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 08-2017
Cilt No 8
Sayı 28
Sayfalar 188 / 206
Makale Linki https://www.ijoess.com/DergiTamDetay.aspx?ID=1926&Detay=Ozet
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
TRDizin 1
Google Scholar 6

Paylaş