Yazarlar |
Mehmet Erdoğan
Akdeniz Üniversitesi, Türkiye |
Engin Kurşun
Atatürk Üniversitesi, Türkiye |
Gülçin Tan Şişman
Hacettepe Üniversitesi, Türkiye |
Fatih Saltan
Amasya Üniversitesi, Türkiye |
Ali Gök
Mersin Üniversitesi, Türkiye |
Dr. Öğr. Üyesi İsmail YILDIZ
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Bu araştırmanın amacı, Bilişim Teknolojileri Dersi (Bilgisayar Dersi) öğretmenlerinin karşılaştıkları sınıf yönetimi ve sınıf içi disiplin problemlerini belirleyerek, bu problemlerin nedenlerini ve çözümlerini veli, yönetici ve öğretmen görüşleri ışığında ortaya koymaktır. Nitel araştırma deseni kullanılarak yapılan bu araştırmaya 14 okul yöneticisi, 14 öğretmen ve 17 veli katılmıştır. Veri toplama aracı olarak, yönetici, öğretmen ve veliler için hazırlanmış üç farklı yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler, içerik analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Analizler sonucunda sınıf yönetimine ilişkin karşılaşılan problemler (a) ilgi ve motivasyon eksikliği, (b) kural ve rutin ihlali, (c) altyapı eksikliği, (d) zaman yönetimi, (e) sınıf ortamı/düzeni, ve (f ) sınıf içi iletişim eksikliği başlıkları altında gruplandırılmıştır. Araştırmaya katılanlar, bu problemlerin temel nedenlerini dersin programdaki yeri ve yapısı, sınıf ortamı / düzeni, sınıf mevcudu ve donanım eksikliği, kural eksikliği, ev ortamı ve aile tutumu, öğretmen yönetim yetersizliği ve öğrenci tutumları olarak belirtmişlerdir. Son olarak karşılaşılan disiplin ve sınıf yönetimine ilişkin problemlerinin üstesinden gelebilmek için şu çözümler önerilmiştir; öğretmen yeterliliklerininin iyileştirilmesi, dersin programdaki yeri ve yapısında düzenleme, motivasyon arttırıcı etkinlikler yapma, bilgisayar kullanımını kontrol eden yazılım programları kullanma, sınıf / laboratuvar oturma düzenini yeniden planlama, ceza verme, görmemezlikten gelme, problemin nedenini öğrenme, kural koyma, aile ile görüşme ve zümreler arası işbirliği yapma. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | SSCI, AHCI, SCI, SCI-Exp dergilerinde yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Kuram ve Uygulamada Egitim Bilimleri |
Dergi ISSN | 1303-0485 |
Dergi Tarandığı Indeksler | SSCI |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 04-2010 |
Cilt No | 10 |
Sayı | 2 |
Sayfalar | 853 / 891 |
Makale Linki | https://www.edam.com.tr/kuyeb/pdf/tr/1d30c6ed8fa3c36c3bc00ffa38b584bdanTAM.pdf |