Yazarlar |
Dr. Öğr. Üyesi Musa SADAK
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Bu çalışmanın amacı TIMSS 2015 uluslararası sınavında 224 adet, TIMSS 2019’da ise 259 adet olmak üzere toplam 483 adet 8. sınıf matematik sorusunun Türkiye’de kız ve erkek öğrenciler arasında madde yanlılığına sahip olup olmadıklarını tespit etmek, varsa madde yanlılığı içeren soruların TIMSS kavramsal çerçevesi açısından ayrıntılı incelemelerini gerçekleştirmektir. Çalışmanın örneklemini TIMSS 2015’de 3,058 (nkız=1,577, nerkek=1,481) ve TIMSS 2019’da 2,022 (nkız=1,027, nerkek=995) olmak üzere toplam 5,080 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin analizi için öncelikle iki sınavda kullanılan matematik kitapçıkları için Doğrulayıcı Faktör Analizi gerçekleştirildikten sonra, Değişen Madde Fonksiyonu (DMF) için özel bir yöntem olan SIBTEST prosedürü kullanılmıştır. Sonuç olarak, TIMSS 2015’de toplam 224 matematik sorusunun 25’inin, TIMSS 2019’da ise, 259 matematik sorusunun 15’inin madde yanlılığına sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu soruların cinsiyetlere göre ve nihayetinde de TIMSS kavramsal çerçevesinde yer alan içerik ve bilişsel alanlara göre dağılımları sunulmuştur. Bulgular alan yazın doğrultusunda tartışılmış ve buna bağlı öneriler de sunulmuştur. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Diğer hakemli uluslarası dergilerde yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi |
Dergi ISSN | 2147-1037 |
Dergi Tarandığı Indeksler | Education Full Text (H. W. Wilson) Database Covarage List |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 03-2022 |
Cilt No | 23 |
Sayfalar | 211 / 258 |
Doi Numarası | 10.29299/kefad.961858 |
Makale Linki | https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1857766 |