Yazarlar (4) |
![]() Gazi Üniversitesi, Türkiye |
![]() Kastamonu Üniversitesi, Türkiye |
![]() Gazi Üniversitesi, Türkiye |
![]() Aksaray Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Bu çalışmanın amacı, mizah davranışlarını belirleyen bir ölçeğin geliştirilmesidir. Amaç doğrultusunda, 32 maddeden oluşan bir Mizah Davranışları Ölçeği geliştirildi ve ölçek 214 ilköğretim okulu öğretmenine uygulandı. Geliştirilen ölçeğin ön uygulamasından elde edilen sonuçlara göre açımlayıcı faktör analizi yapıldı, yapı geçerliği istatistikî olarak tespit edildi. Ölçeğin faktör analizine uygunluğunu belirlemek için öncelikle “Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) katsayısı” ve “Barlett Sphericity Testi” yapıldı ve ölçeğin faktör analizi için uygun olduğu görüldü. İlk analizle faktör sayısı belirlendikten sonra “Varimax döndürme yöntemi” kullanılarak, faktör analizi tekrar edildi ve kalan 30 madde ile ölçeğin 5 faktör altında toplandığı görüldü. Faktör analizi sonucunda elde edilen veriler, ölçeğin geçerliğinin yüksek olduğunu gösterdi. Ölçeğin güvenirliğini tespit etmek amacıyla Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı hesaplandı. Ölçeğin tamamının ve tüm boyutlarının yüksek derecede güvenirliğe sahip olduğu saptandı. Yapılan analizler, geliştirilen Mizah Davranışları Ölçeğinin yüksek derecede geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu ve mizahla ilgili çalışmalarda kullanılabileceğini göstermektedir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayınlanan tam makale |
Dergi Adı | Türk Eğitim Bilimleri Dergisi |
Dergi Tarandığı Indeksler | Tübitak Ulakbim Sosyal Bilimler Veri Tabanı |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 01-2012 |
Cilt No | 10 |
Sayı | 4 |
Sayfalar | 694 / 716 |