Yazarlar |
Doç. Dr. Gökhan UYANIK
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Bu araştırmanın amacı, ilkokul üçüncü sınıf öğrencilerinin çevre kirliliğine ilişkin görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2016-2017 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Kastamonu İli'nde yer alan biri köy ve biri il merkezinde olmak üzere 2 devlet okulunda ilkokul üçüncü sınıf düzeyinde öğrenim görmekte olan toplam 22 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunun belirlenmesi amacıyla, seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden tabakalı amaçlı örnekleme kullanılmıştır. Araştırmada veriler, öğrencilere yöneltilen dört adet açık uçlu soru üzerinden bireysel ve yarı yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla toplanmıştır. Elde edilen veriler ise içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırmanın bulgularına göre köy okulunda öğrenim görmekte olan öğrencilerin neredeyse tamamı çevrenin canlı varlıklardan oluştuğunu belirtirken merkez okuldaki öğrenciler çevrenin canlı ve cansız varlıkların bir arada bulunduğu yer olduğunu ifade etmişlerdir. Köy ve merkez okuldaki öğrenciler çevre kirliliği olarak sıklıkla atık çöpler ifadesini kullanmışlardır. Buna ek olarak araba egzozları ile bacalardan kaynaklanan hava kirliliğinden bahsetmişlerdir. Merkez okuldaki öğrenciler araba egzozlarından çıkan dumanlardan bahsederken, köy okulu öğrencileri daha çok evlerinin bacalarından çıkan dumanlardan söz etmişlerdir. Hem köy okulundaki hem de merkez okuldaki öğrenciler çevre kirliliğine sebep olan en önemli etkenin ise insan olduğunu belirtmişlerdir. Çevre kirliliğinin önlenebilmesi için de öncelikle insanların bilinçlendirilmesi gerektiğini vurgulamışlardır. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi |
Dergi ISSN | 1305-020 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 11-2017 |
Cilt No | 14 |
Sayı | 1 |
Sayfalar | 1574 / 1600 |