Yazarlar |
Mustafa Ürey
Trabzon Üniversitesi, Türkiye |
Prof. Dr. Selahattin KAYMAKCI
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Türk Eğitim Sisteminde hayat bilgisi dersi ilkokul 1, 2 ve 3.sınıflarda okutulmaktadır. Birey, toplum ve doğa ekseninde yapılandırılandersin öğretiminde okul dışı öğrenme ortamları önemli bir yertutmaktadır. Bu çalışmanın amacı, hayat bilgisi dersinde kullanılanokul dışı öğrenme ortamları ve bu ortamlarda gerçekleştirilen uygulamafaaliyetleri hakkında sınıf öğretmenlerinin görüşlerini ortaya koymaktır.Çalışmada nicel metodoloji kapsamında alan taraması yöntemikullanılmıştır. 2017-2108 eğitim-öğretim yılı bahar yarıyılında gerçekleştirilençalışmaya ülke genelinden toplam 312 sınıf öğretmeni katılmıştır.Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafındangeliştirilen “Okul Dışı Öğrenme Ortamlarına Yönelik Öğretmen GörüşAnketi (ODÖGA)” kullanılmıştır. Verilerin analizinde açık uçlu sorulariçin içerik analizi kullanılırken, kapalı uçlu sorular için betimsel analizkullanılmıştır. Çalışma sonucunda sınıf öğretmenlerinin çoğunluğununhayat bilgisi dersinde okul dışı öğrenme ortamlarını kullandıkları ortayaçıkmıştır. Okul dışı öğrenme ortamlarının bilgi, beceri ve duyuşsalboyutlarda eğitim-öğretim faaliyetlerine etkide bulunduğu tespit edilmiş,sınıf öğretmenlerinin okul dışı öğrenme ortamlarını kullanmamalarındaöğretmen, öğrenci, yönetim, veli ve yerel kaynaklı nedenlerinetkili olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin hayat bilgisi dersinde okuldışı öğrenme ortamı olarak en çok doğa eğitimi etkinliği yaptırdığı, bukapsamda doğayı koruma becerisine ve doğal çevreye duyarlılık değerineodaklandıkları sonucuna ulaşılmıştır. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Milli Eğitim |
Dergi ISSN | 1302-5600 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 06-2020 |
Cilt No | 49 |
Sayı | 227 |
Sayfalar | 7 / 32 |