Yazarlar |
Ebru Gençtürk
Karadeniz Teknik Üniversitesi, Türkiye |
Yavuz Akbaş
Karadeniz Teknik Üniversitesi, Türkiye |
Prof. Dr. Selahattin KAYMAKCI
Karadeniz Teknik Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Bu araştırmada, ideal öğretmenin hangi özelliklere sahip olması gerektiği sorusuna yanıt aranmıştır. Bu amaçla, araştırmada İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretmenliği programı birinci sınıf öğretmen adaylarının pedagojik formasyon eğitimi almadan, zihinlerinde var olan ideal öğretmen kavramı belirlenmeye çalışılmıştır. Nitel araştırma yaklaşımı esas alınarak yürütülen araştırmanın çalışma grubunu Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fatih Eğitim Fakültesi, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği programı birinci sınıfında öğrenim gören 111 kız, 123 erkek olmak üzere toplam 234 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmaya ilişkin veriler araştırmacılar tarafından 2010-2011 eğitim-öğretim yılı başlangıcında 27-28 Ekim tarihleri arasında toplanmıştır. Veri toplanmadan önce araştırmacılar çalışmanın amacıyla ilgili olarak öğretmen adaylarına bilgi vermiştir. Öğretmen adaylarından eğitim-öğretim yaşantılarında onları en çok etkileyen öğretmenlerini de düşünerek, ideal bir öğretmen profili oluşturmaya yönelik kompozisyon yazmaları istenmiştir. Ayrıca adaylara yazmış oldukları bu kompozisyonların dört yıl boyunca saklanacağı, dört yıl sonunda benzer bir kompozisyonu tekrar yazmalarının isteneceği ve bu süreçte almış oldukları formasyon derslerinin onların düşüncelerini hangi yönde etkilediğinin belirleneceği açıklaması yapılmıştır. Boylamsal olarak yapılması düşünülen bu araştırmadan elde edilen veri seti için, içerik çözümlemesi türü olan, birimlerin yüzdesel ve oransal olarak görülme sıklığını ortaya koyan frekans analizi yapılmıştır. Ayrıca bulguların sunumu sırasında öğretmen adaylarının özgün ifadelerine de yer verilerek, belirlenen temalar desteklenmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar, ideal öğretmenin iletişiminin iyi olması, nitelikli eğitim-öğretim yapması, alanına hakim olması, sevgi dolu, ahlaklı ve hoşgörülü olması gibi özellikler taşıması gerektiğini ortaya koymuştur |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | SSCI, AHCI, SCI, SCI-Exp dergilerinde yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Kuram ve Uygulamada Egitim Bilimleri |
Dergi ISSN | 1303-0485 |
Dergi Tarandığı Indeksler | SSCI |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 01-2012 |
Cilt No | 12 |
Sayı | 2 |
Sayfalar | 1559 / 1572 |