Yazarlar |
Prof. Dr. Seyhan YILMAZ
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Günlük yaşantıda hayatımızı kolaylaştıran birçok fonksiyonel nesne bulunmaktadır. İnsanoğlu kullanacağı nesneyi kendi yaşam kültürüne göre uyarlamaktadır. Ancak dünya ölçeğinde hem kullanım hem de biçim açısından değişiklik göstermeyen nesneler de vardır. Burada nesnenin evrensel özelliği öne çıkmaktadır. Bazı nesneler ise ülkeden ülkeye, yöreden yöreye değişiklik göstermektedir. Bu durum nesnenin kullanımında geleneğin etkisiyle açıklanabilir. Bu makalede, Türk kültürüne dayalı yakın dönem geleneksel nesnelerden ilham alınarak oluşturulan çağdaş seramik eserlerden örnekler incelenmiştir. Söz konusu seramik eserlere ilham kaynağı olan nesnelerin ele alınış biçimleriyle seramiğe kattığı yeni anlamlarla birlikte ortaya çıkan değişim ve görsellik tartışılmıştır. Araştırmada iki sonuca ulaşılmıştır. Bunlardan ilki, bazı sanatçıların oluşturdukları sanatsal formların geleneksel nesnenin birebir yansıması şeklinde olduğu diğeriyse sanatçıların eserlerinde biçim ve renk unsurlarında değişiklik yaptıkları yönündedir. Aynı zamanda eserlerin nesnenin üretim amacının derinliklerine inilerek içerik olarak geçmişe öykünen özellikleriyle bir metafora dönüştürüldüğü de söylenebilir. Sonuç olarak sanatçıların geçmişten günümüze gelişerek değişen ve yenilenen geleneğin ışığında bu tür nesnelerden ilham aldıkları ve almaya devam edecekleri, bununla beraber geleneğin gelecek nesillere aktarılması noktasında önemli bir misyonu yerine getirdikleri düşünülmektedir. |
Anahtar Kelimeler |
Ceramic art | Contemporary | Contemporary ceramics | Object | Traditional object |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | ART-SANAT |
Dergi ISSN | 2148-3582 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | İngilizce |
Basım Tarihi | 01-2020 |
Cilt No | 13 |
Sayı | 13 |
Sayfalar | 417 / 441 |
Doi Numarası | 10.26650/artsanat.2020.13.0017 |
Atıf Sayıları | |
TRDizin | 1 |
Google Scholar | 1 |