img
Sınıf Öğretmenlerinin Matematiksel Modellemeye İlişkin Algılarını Belirlemeye Yönelik Bir Olgubilim Çalışması   
Yazarlar
Pusat Pilten
Necmettin Erbakan Üniversitesi, Türkiye
Doç. Dr. Mehmet Koray SERİN
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Necip Işık
Özet
Bu çalışmanın amacı sınıf öğretmenlerinin matematiksel modellemeye yönelik algılarını ortaya koymaktır. Nitel araştırma desenlerinden olgu bilim deseninde düzenlenen araştırmanın katılımcıları Kastamonu il merkezinde görev yapmakta olan 8 sınıf öğretmenindir. Öğretmenler ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiş, görüşmeler kayıt altına alınarak elde edilen veriler üzerinde içerik analizi yapılmıştır. Araştırma bulguları şu şekildedir: Sınıf öğretmenlerinin matematiksel modellemeyi kullanım amaçlarına yönelik bulgular incelendiğinde, öğretmenler daha çok işlenen konuların öğrenciler tarafından daha iyi kavranmasının sağlanması, öğrenilenlerin daha kalıcı olması, soyut konuların öğretimi ilkokul öğrencileri için zor olduğundan somutlaştırmanın sağlanması, yeni başlanan konuya yönelik ilgi ve dikkatin sağlanması gibi nedenlerden ötürü matematiksel modelleme çalışmalarına derslerinde yer vermektedirler. Modelleme etkinliklerinin uygulama basamaklarına yönelik öğretmen görüşleri incelendiğinde, öğretmenler sistemli bir aşamalandırmadan bahsedilemeyeceğini; yapılan çalışmaların o gün işlenecek konuya ya da kazanıma göre değişebileceğini ifade etmişlerdir. Matematiksel modelleme etkinliklerinin güçlü ve zayıf yönlerinin neler olduğuna yönelik öğretmen algıları incelendiğinde, kalıcılığı ve kavramayı sağlaması, oyunlaştırarak matematiği sevdirmesi, yaparak-yaşayarak öğrenmeyi sağlaması, sınıfın bütününe (her seviyeye) hitap edebilmesi gibi yönlerden dolayı sınıf öğretmenleri matematiksel modelleme çalışmalarını süreç içerisinde çok etkili ve güçlü görmektedirler. Sınıf öğretmenlerinin ilkokul matematik programında modelleme etkinliklerine ne düzeyde yer verildiğine ilişkin görüşleri incelendiğinde öğretmenlerin çoğu etkinlikleri yeterli bulurken az sayıda öğretmen programdaki matematiksel modelleme çalışmalarını yetersiz bulmuştur. Araştırmanın bir diğer sorusunda sınıf öğretmenlerine matematiksel modelleme çalışmalarına daha çok hangi konuların öğretiminde yer verdiklerini ya da hangi konuların öğretimi için uygun olduklarını düşündükleri sorulmuştur. Sınıf öğretmenleri bu soruya çoğunlukla kesirlerin öğretimi, problem çözme çalışmaları ve geometrik şekillerin öğretimi cevaplarını vermişlerdir. Sınıf öğretmenleri derslerinde matematiksel modelleme uygulamalarına yer verirken nasıl bir yol takip edildiğine ilişkin soruya çoğunlukla rehber-yönlendirici ifadesini kullanmışlardır. Araştırmanın son sorusunda sınıf öğretmenlerine matematiksel modelleme çalışmalarında öğrencilerin görev ve sorumluluklarının neler olduğu sorulmuştur. Sınıf öğretmenleri bu soruya genel olarak etkileşim halinde olmak ve sınıftaki diğer bireylerle iletişim kurmak cevabı vermişleridir. Genel olarak sonuçlar değerlendirildiğinde araştırmanın çalışma grubunda yer alan sınıf öğretmenlerinin matematiksel modellemeye ilişkin literatürde tanımlanan kuramsal bilgiye yeterli düzeyde sahip olmadıkları belirlenmiştir. Sınıf öğretmenleri matematiksel modellemeyi gerçek hayat problemlerinin matematiksel forma dönüştürülüp çözülmesi süreci olarak değil; yalnızca derslerde somut materyal kullanımı ya da görselleştirme olarak ifade etmişlerdir. Ayrıca sınıf öğretmenleri açıkladıkları matematiksel modelleme sürecini kalıcılık ve kavrayarak öğrenme açısından önemli görüp derslerinde sıklıkla kullandıklarını belirtmişlerdir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Turkish Studies
Dergi ISSN 1308-2140
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 01-2016
Cilt No 11
Sayı 3
Sayfalar 1919 / 1934
Doi Numarası 10.7827/TurkishStudies.9514
Makale Linki http://www.turkishstudies.net/DergiTamDetay.aspx?ID=9514