Yazarlar (2) |
![]() Kastamonu Üniversitesi, Türkiye |
![]() Kastamonu Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Duvar resimleri Osmanlı’da minyatür sanatından batı tarzı resme geçiş sürecinde önemli bir yere sahiptir. 18. yüzyıl ikinci yarısından itibaren Osmanlı saraylarında görülen duvar resimleri kısa bir süre sonra İstanbul dışındaki Osmanlı coğrafyasına da yayılmış; sonraki süreçte konakların, şadırvanların, türbelerin ve camilerin duvarlarına da uygulanmıştır. Bu süreçte, Arnavutluk’un başkenti Tiran’da yapılmış olan Ethem Bey Camisi süslemeleri ve duvar resimleri açısından Balkanlardaki en önemli Osmanlı eserinden birisidir. Caminin Son cemaat yeri iç ve dış duvar yüzeylerinde batı resim geleneğinin Anadolu’daki örneklerini andıran duvar resimleri mevcuttur. Dış cephelerde yer alan resimlerin aksine harim duvarlarında daha çok minyatür sanatı örnekleri ile benzerlik gösteren resimler mevcuttur. İki farklı tarzda yapılmış olan bu duvar resimleri, 18. yüzyılının son çeyreğinde Osmanlı resim (minyatür) sanatının batılılaşma ve batılılaşmaya direnme çabalarının birlikte izlenmesi açısından önemlidir. Bu makale kapsamında, Tiran Ethem Bey Camisi harim duvarlarında yer alan resimler minyatür sanatı biçim özellikleri açısından incelenecek ve Osmanlı minyatür sanatının kitap sayfalarında sona eren macerasının duvar yüzeylerinde sürdürülmesi çabasının izleri sürülecektir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Diğer hakemli ulusal dergilerde yayınlanan tam makale |
Dergi Adı | Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi |
Dergi ISSN | 1308-738X |
Dergi Tarandığı Indeksler | Güzel sanatlar |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 01-2015 |
Cilt No | 83 |
Sayı | 23 |
Sayfalar | 1 / 20 |
Doi Numarası | 10.12780/uusbd.95627 |
Makale Linki | http://dergipark.ulakbim.gov.tr/usaksosbil/article/view/5000092892/5000111981 |
Atıf Sayıları | |
Google Scholar | 3 |