Yazarlar |
Zeynep Ergün
|
Nurgün Gençel
|
Prof. Dr. Esra KABATAŞ MEMİŞ
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Türkiye’de eğitim alanında yapılan makale ve tezlerin tamamının sürdürülebilirlik, çevresel sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir kalkınma kavramları temel alınarak incelenmesi, sürdürülebilirliğin tüm boyutlarıyla ele alınmasının amaçlandığı bu çalışmada veriler meta sentez (tematik içerik analizi) ile analiz edilmiştir. Araştırma kapsamında eğitim öğretim konu alanında, “sürdürülebilir, sürdürülebilirlik, sürdürülebilir kalkınma, sürdürülebilir çevre, çevresel sürdürülebilirlik” anahtar kavramları bağlamında Yüksek Öğretim Kurumu Ulusal Tez Merkezi ve DergiPark veri tabanlarından ulaşılan 232 çalışma ele alınmıştır. Verilerin analizi sürecinde kodlama yapılırken çalışmanın konusu, yöntemi, veri toplama araçları, örneklemi, veri analizi teknikleri, sonuç ve önerileri incelenmiştir. İncelenen çalışmaların büyük çoğunluğunda amaçların sürdürülebilirlik konusunda tutum, algı, farkındalık ve yeterliliğinin ölçülmesi hedeflenmiş, en çok nicel yöntemin tercih edildiği görülmektedir. En çok eğitimciler örneklem grubu olarak seçilirken, 301 ila 1000 arası çalışma grubu boyutuyla çalışılmıştır. İncelenen nicel çalışmalarda en çok likert tipi anket, nitel araştırmalarda da yarı yapılandırılmış görüşmeler kullanılmıştır. Nicel analizlerden en fazla çıkarımsal analizler tercih edilirken, nitel analizlerden de içerik analizi tercih edilmiştir. Çalışmalara etki eden değişkenler incelendiğinde en fazla cinsiyet ve akademik başarı, etkisiz değişkenlerde ise cinsiyet tespit edilmiştir. Sürdürülebilirlik içeriğinde eğitimler verilen çalışmalarda ise inanç, tutum, algı, farkındalık, değer ve eğilimde artış olan oldukça fazla çalışma olduğu gözlemlenmiştir. Müfredat inceleme, ölçek geliştirme, kurum inceleme gibi temalarda oluştuğu görülmektedir. Öneriler araştırmacılara, eğitimcilere, politikacılara ve velilere yönelik olacak şekilde gruplandırılarak sunulmuştur. Çıkan bu sonuçlardan yola çıkılarak çalışmaların eğitimcilerin ve eğitimci olmaya aday bireylerin sürdürülebilirlik bilinç ve farkındalığını ölçerek bunu gelecek nesillere ne dereceli aktarabileceklerini ortaya çıkarmaya çalıştığı söylemek mümkündür. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Diğer hakemli ulusal dergilerde yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Journal of the Human and Social Science Researches |
Dergi ISSN | 2147-1185 |
Dergi Tarandığı Indeksler | Education Full Text (H. W. Wilson) Database Covarage List |
Makale Dili | İngilizce |
Basım Tarihi | 09-2023 |
Cilt No | 12 |
Sayı | 3 |
Sayfalar | 1435 / 1473 |
Makale Linki | https://dergipark.org.tr/tr/pub/itobiad/issue/79772/1288310 |