Yazarlar |
Sümeyra Zeynep Et
Türkiye |
Doç. Dr. Elif SÖNMEZ
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye |
Prof. Dr. Esra KABATAŞ MEMİŞ
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Bu çalışmanın amacı, Fen Bilgisi öğretmen adaylarının Özel ÖğretimYöntemleri II dersi uygulaması kapsamında gerçekleştirdikleri dersanlatımlarında kullandıkları öğretim yöntemlerini ve teknolojiye dayalıunsurları veya uygulamaları incelemektir. Bu amaç doğrultusunda çalışmaTürkiye’nin Kuzey batısında yer alan orta ölçekli bir üniversitenin FenBilgisi öğretmenliği bölümünde 2019-2020 güz döneminde Özel ÖğretimYöntemleri II dersini alan 13 öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir.Dönemin başında öğretmen adaylarına; uygulamaların içeriği, yöntemlereait bilgiler, dersin anlatım seviyesinin üniversite olduğu gibi dikkat edilmesigereken noktalar ve teknoloji kullanmaları gerektiği bilgisini içerenyönergeler verilmiştir. Öğretmen adayları, kendi sınıflarında dersanlatımları gerçekleştirmiştir. Araştırmacılar, ders anlatımları esnasındasınıfta yer almışlar fakat uygulamalara müdahil olmamışlardır.Araştırmacılar, belirledikleri gözlem formuna göre ders anlatımlarınıdeğerlendirmişlerdir. Gözlem formu; konu seçiminin sınıf seviyesineuygunluğu, belirlenen öğretim yönteminin doğru ve amaca uygunluğu,teknolojik bir uygulama gerçekleştirip gerçekleştirmedikleri, kullanılanteknolojik uygulamanın alan bilgisine ve seviyeye uygunluğu, kullanılanuygulamaların güvenilir olup/olmadığı ve bu uygulamaların dersin hangiaşamasında yer verildiği gibi kriterler göz önünde bulundurularakhazırlanmıştır. Gözlem formu ile toplanan veriler analiz edildiğinde;öğretmen adaylarının farklı konular için farklı yöntemleri seçtiğini,kullandıkları yöntemlere bağlı kalmadan teknoloji boyutunuuygulamalarına adapte ettikleri görülmüştür. Ayrıca, kullanılanteknolojilerin ağırlıklı olarak video, resim, program, animasyon vesimülasyon olarak çeşitlendiği belirlenmiştir. Öğretmen adayları buteknolojik unsurları veya uygulamaları seçtikleri yöntemlere bağlı olarakdersin farklı aşamalarında (giriş, süreç ve değerlendirme) kullanmıştır.Teknolojik unsurların/uygulamaların hazır platformlardan alındığı veçoğunlukla dersin içeriğine uygun olarak kullanıldığı görülmüştür. Bununyanı sıra bazı öğretmen adaylarının, bu unsurlara/uygulamalara ulaşırkenbilgi kaynaklarının güvenilirliklerini sorgulamadıkları dikkat çeken birbulgudur. Dahası, sadece iki öğretmen adayının teknolojik alan bilgilerinikullanarak içerik geliştirdikleri belirlenmiştir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi |
Dergi ISSN | 2147-1185 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 01-2021 |
Makale Linki | http://www.itobiad.com/tr/pub/issue/64619/870148 |