img
ÇAĞDAŞ UYGUR TİYATROSUNDA AMANNİSAHAN: TOPLUMSAL CİNSİYET MERKEZLİ BİR BAKIŞ    
Yazarlar
Arş. Gör. Ecem Gül İLEK Arş. Gör. Ecem Gül İLEK
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Özet
1983 yılında Seyfettin Azizi tarafından yazılan ve çağdaş Uygur tiyatrosunun tarihî drama açısından önemli piyeslerinden birisi olan Amannisahan, 16. yüzyılda Yarkand Hanlığı döneminde yaşamış, Uygur on iki makamının derleyicisi ve düzenleyicisi Uygur bilgini Amannisahan’ın hayatını anlatmaktadır. Hem edebî hem müzikal ögelere sahip olan bu piyes, yazarı Seyfettin Azizi’nin Uygur toplumu ile ilgili çalışmaları sonucunda meydana gelmiş ve “tarihî drama” olarak nitelendirilmiştir. Amannisahan, piyes içerisinde sanatsal yönü, cesareti ve özgüveniyle yaşadığı toplumda kendisi için belirlenmiş çerçevenin dışına çıkan bir kadın karakter olarak kurgulanmıştır. Onun, padişah Abdürreşithan ile yaptığı evlilik, bu evlilik içerisinde bulunduğu roller ve saray erkânı karşısındaki konumu, toplumsal cinsiyet unsurları açısından Uygur kadının toplumdaki yeri, maruz kaldığı eşitsizlikler, sosyal ve bireysel sorumlulukları gibi birçok veriye kaynaklık etmektedir. Bu sebeple çalışma içerisinde Amannisahan adlı tiyatro eseri, Uygur tiyatro tarihi içerisindeki konumu ve yazarının edebî kişiliğiyle birlikte toplumsal cinsiyet merkezli bir bakış açısıyla incelenmiştir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Hacettepe University
Dergi ISSN 1305-5992
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 12-2022
Sayı 37
Sayfalar 323 / 335
Doi Numarası 10.20427/turkiyat.1102197
Makale Linki http://dx.doi.org/10.20427/turkiyat.1102197
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
ÇAĞDAŞ UYGUR TİYATROSUNDA AMANNİSAHAN: TOPLUMSAL CİNSİYET MERKEZLİ BİR BAKIŞ

Paylaş