img
Öğretmen Adayları İçin Bir Kariyer Uyumluluk Modeli     
Yazarlar
Ali Eryılmaz
Yıldız Teknik Üniversitesi, Türkiye
Doç. Dr. Ahmet KARA Doç. Dr. Ahmet KARA
Kilis 7 Aralık Üniversitesi, Türkiye
Özet
Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının kariyer uyumluluklarını, kariyer arzusu ve kariyeruyum yetenekleri çerçevesinde ele alan bir yapısal eşitlik modeli önerip ve bu modeli testetmektir. Bu çalışma öğretmen adaylarının kariyer uyumlulukları üzerinde kariyer arzusunun vekariyer uyum yeteneklerinin yordama güçlerinin araştırıldığı korelasyonel bir çalışmadır.Araştırma grubu, İç Anadolu’da bir devlet üniversitesinin Eğitim Fakültesinde öğrenim görentoplam 219 öğretmen adayından oluşmaktadır. Çalışmada veriler Kariyer Uyumluluğu Ölçeği,Kariyer Arzusu ve Kariyer Uyum Yetenekleri Ölçeği ile toplanmıştır. Çalışmada verilerinanalizinde, yapısal eşitlik modellemesi tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda,kariyer uyumluluğunu en güçlü yordayan değişken kariyer arzusudur (t= 7.26; β = 0.66; p<0.01).Buna göre, kariyer arzusundaki bir birimlik artış kariyer uyumluluğunu 0.66 puan artırmaktadır.Kariyer uyumluluğunu yordayan ikinci değişken ise kariyer uyum yetenekleridir (t = 6.37; β =0.35 p<0.01). Buna göre, uyum yeteneklerini kullanmadaki bir birimlik artış kariyeruyumluluğunu 0.35 birim artırmaktadır. Ayrıca uyum yeteneği kariyer arzusu ve kariyer uyumyeteneklerini de yordamaktadır (t = 5.94; β = 0.52 p<0.01). Buna göre, kariyer arzusundaki birbirimlik artış kariyer uyum yeteneğini kullanmayı 0.52 birim artırmaktadır. Kariyer arzusu ilekariyer uyumu arasındaki ilişkide kariyer uyum yeteneklerinin aracılık etkisinin 0.81 olduğubulunmuştur. Kariyer arzusunun toplam etki büyüklüğünün ise 0.84 olduğu bulunmuştur.Öğretmen adaylarının kariyer uyumlulukları için kariyer arzusuna sahip olmalarının yanındakariyer uyum yeteneklerini de kullanmalarının önemli olduğu sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
Dergi ISSN 2148-7758
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 08-2018
Cilt No 20
Sayı 2
Sayfalar 352 / 365
Doi Numarası 10.17556/erziefd.322596
Makale Linki http://dergipark.gov.tr/doi/10.17556/erziefd.322596
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
TRDizin 11
Google Scholar 16
Öğretmen Adayları İçin Bir Kariyer Uyumluluk Modeli

Paylaş