img
Ruh Sağlığı Çalışanlarının Terapötik Sürece İlişkin Deneyimlerinin Nitel Analiz Yoluyla İncelenmesi       
Yazarlar
ÖZABACI NİLÜFER ŞEHRİBAN
Türkiye
Doç. Dr. Ahmet KARA Doç. Dr. Ahmet KARA
Kilis 7 Aralık Üniversitesi, Türkiye
KÖRÜK SERDAR
Yeditepe Üniversitesi, Türkiye
Salimoğlu Kadir Burak
Yılmaz Dinç Safiya
Özet
Bu çalışmanın amacı, ruh sağlığı çalışanlarının, terapötik süreceilişkin deneyimlerinin, demografik değişkenler ve eğitim süreçleridikkate alınarak keşfedilmesidir. Bu amaç doğrultusunda çeşitliruh sağlığı çalışanların terapötik süreci nasıl yürüttüklerinikeşfetmek üzere psikolojik danışmanın ön görüşme, ilişki kurma,problem tanımlama, amaç belirleme, müdahale ve sonlandırmabasamaklarını içeren yarı yapılandırılmış görüşme formuhazırlanmıştır. Nitel araştırma olarak yürütülen bu çalışmadafenomenolojik desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubuamaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme tekniğikullanılarak belirlenmiştir ve profesyonel olarak ruh sağlığıhizmeti veren on altı (6 erkek, 10 kadın) profesyoneldenoluşmaktadır. Katılımcılar, devlet kurumları ve özel kurumlardaçalışan, psikolojik yardım hizmeti veren, ruh sağlığı alanında en azyüksek lisans mezunu olan veya süpervizyon ile birlikte bir terapiyaklaşımına ait eğitim almış bireylerden oluşmaktadır. Verilerintoplanmasında görüşme tekniği kullanılmıştır. Verilerinanalizinde frekans ve cümle bazında içerik analizi tekniklerindenfaydalanılmıştır. Araştırma sonucunda, her bir psikolojik danışmabasamağında deneyimlenen çeşitli temalara ulaşılmıştır. Butemalar, danışanı keşif, danışma sürecini keşif, duygusal bağkurma, terapötik becerileri kullanma, terapötik koşulları kullanma,danışman rolleri, danışman kaygısı ve danışan kaygısı olarakisimlendirilmiştir. Bu temalara ek olarak, Türk kültürüne özgüterapötik süreç ile ilgili farklılıklara ve beklentilere ilişkin temalarolarak belirlenen yetersiz otonomi, zedelenmiş sınırlar, kuraldışılık ve danışma sürecine ilişkin algılar temaları da açıklanmıştır.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü SSCI, AHCI, SCI, SCI-Exp dergilerinde yayımlanan tam makale
Dergi Adı Eğitim ve Bilim
Dergi ISSN 1300-1337
Dergi Tarandığı Indeksler SSCI
Dergi Grubu Q4
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 04-2020
Cilt No 45
Sayı 202
Sayfalar 241 / 262
Doi Numarası 10.15390/EB.2020.8299
Makale Linki http://dx.doi.org/10.15390/EB.2020.8299