img
Ortaöğretim Öğrencilerinde Kariyer Karar Verme Güçlüklerinin Yordayıcısı Olarak Kariyer Kararı Yetkinlik Beklentisi ve Kariyer Seçiminde Aile Etkisi     
Yazarlar
Asiye Dursun
Doç. Dr. Ahmet KARA Doç. Dr. Ahmet KARA
Kilis 7 Aralık Üniversitesi, Türkiye
Özet
Bu araştırmanın amacı, ortaöğretim öğrencilerinin kariyer kararı yetkinlik beklentileri ve kariyerseçiminde aile etkileri ile kariyer karar verme güçlükleri arasındaki ilişkileri incelemektir.Araştırmanın çalışma grubunu, Kütahya’nın Domaniç ilçesinde bulunan resmi bir ortaöğretimkurumundan uygun örnekleme yöntemi ile seçilen 228 ortaöğretim öğrencisi oluşturmaktadır.Araştırmada veriler “Kariyer Karar Verme Güçlükleri Ölçeği, Kariyer Karar Yetkinlik Beklentisi Ölçeğive Kariyer Seçiminde Aile Etkisi Ölçeği ile elde edilmiştir. Veri analizinde ilk olarak kariyer kararyetkinlik beklentileri, kariyer seçiminde aile etkileri ve kariyer karar verme güçlükleri arasındakiilişkileri belirlemek için korelasyon analizi yapılmıştır. İkinci olarak ise kariyer seçiminde aileetkilerinin kariyer karar verme güçlüklerini açıklama düzeylerini ortaya koymak için çoklu regresyonanaliz tekniği kullanırken; kariyer karar yetkinlik beklentilerinin kariyer karar verme güçlükleriniaçıklama düzeylerini belirlemek için basit regresyon analiz tekniği tercih edilmiştir. Analizsonuçlarında kariyer seçiminde aile etkisinin alt boyutları, kariyer karar verme güçlüklerini anlamlı vepozitif yönde yordamaktadır [R=.22, R2=.05, F=2.97, p<.01]. Bilgi desteği, finansal destek, ailebeklentileri, değer ve inançlar kariyer karar verme güçlüklerine ait toplam varyansın yaklaşık % 5’iniaçıklamaktadır. Ayrıca kariyer kararı yetkinlik beklentisinin kariyer karar verme güçlüklerini anlamlıve pozitif yönde yordadığı bulunmuştur [R=.25, R2=.06, F=15.39, p<.01]. Kariyer kararı yetkinlikbeklentisinin, kariyer karar verme güçlüklerine ait toplam varyansın yaklaşık % 6’sını açıkladığısaptanmıştır. Araştırma sonuçlarında kariyer kararı yetkinlik beklentisi ve kariyer seçiminde aileetkisi, kariyer karar verme güçlüklerinin anlamlı ve önemli yordayacı değişkenleri olduğu tespitedilmiştir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Türk Eğitim Bilimleri Dergisi
Dergi ISSN 2459-1912
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 06-2019
Cilt No 17
Sayı 1
Sayfalar 39 / 55
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
TRDizin 5
Google Scholar 24

Paylaş