Yazarlar |
Prof. Dr. Abdullah AYDIN
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
16. yüzyılın önemli şairlerinden olan Bâkî, divan şiirimizin gelişmesinde ve Osm anlıcoğrafyasında yaygınlaşmasında büyük katkıda bulunmuştur. Bu makalede, şairlerin sultanı olarak daanılan BâkîninBir lebi gonca yüzi gül-zâr dirsen işte senHâr-ı gamda candelîb-i zâr dirsen işte benbeytiyle başlayan gazeli klasik usulle şerh edilmiş, gazelde kullanılan sesler yapısalcı açıdandeğerlendirilmiştir. Bâkî, şiirinde söz ve ses tekrarlarına yer verirken beyitlerin anlamlarıyla daörtüşmesine dikkat etmiştir. Mesela, sert ünsüzler 5. beyitte âşığın zor durumda oluşunun, 6. beyittede sevgilinin acımasızlığının şiddetini hissettirmektedir.Ayrıca divan şiirimizde aşk motifinin kahramanları olan sevgili ve âşıkla ilgili muhtevaunsurları bir araya getirilmiştir. Şair, sen ve ben zamirlerini kullanarak divan şiirindeki sevgili veaşığa ait motifleri bütün özellikleriyle işlemiştir. Âşık ile sevgilinin vasıflarını belirtirken "s en" ve"ben" zamirlerine eşit oranda yer vermiştir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Diğer hakemli ulusal dergilerde yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi |
Dergi ISSN | 1308-6219 |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 11-2011 |
Cilt No | 6 |
Sayı | 6 |
Sayfalar | 29 / 45 |
Makale Linki | http://www.e-dusbed.com/Makaleler/416683889_ID44%20s.29-45.pdf |