Yazarlar |
AYDIN Abdullah
|
Uysal Adem
|
Özet |
Türkler, İslamiyetin kabulüyle Arap alfabesini kullanmayabaşlamışlardır. Değişik hat çeşitlerine sahip ve görselliği ön plandaolan bu alfabe sadece yazıda değil ebru, çini süslem eciliği gibi sanatalanlarına da yansımıştır. Bu özelliğiyle edebî eserlerde de bazen ifadeettiği sesten çok şekil özelliğiyle kullanılmış ve şekline vurguyapılmıştır. Alfabenin harfleri sevgilinin kaşı, ağzı vd. güzellikunsurlarının benzetileni olarak tasavvur edilmiş, özellikle Hurufişairlere ilham kaynağı olmuştur. Klasik Türk Edebiyatı şairleri, devamlıdiğerlerinden farklı olanı yakalama gayesi gütmüşlerdir. Harflererakam değeri verilerek yazılan ve ebced hesabı denilen sistemlekaleme alınan tarih şiirleri başta olmak üzere muamma, lügaz,müşeccer gibi değişik tasarruflarla karşılaşılmaktadır. Alfabeyealışılanın dışında bir yaklaşımla farklı olanı yakalamayı başaranşairlerden biri de Hafız Ahmet Paşadır. Henüz çocuk yaşta hafız olanve sadraz amlık makamına iki defa layık görülen Hafız Ahmet Paşa, onaltıncı yüzyıl divan şairlerimizdendir. Tek eseri olan divanında bulunanelli altı gazelden üç tanesinde sıra dışı bir imla görülmektedir. Bumakalede Hafız Ahmet Paşanın hayatına kısaca değiniler ek sözkonusu üç gazelinin yazım özellikleri çözümlenecektir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Uluslararası alan indekslerindeki dergilerde yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi |
Dergi ISSN | 1308-9196 |
Dergi Tarandığı Indeksler | ASOS, EBSCO, DOAJ, İSAM |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 12-2013 |
Cilt No | 6 |
Sayı | 15 |
Sayfalar | 69 / 86 |
Doi Numarası | 10.14520/adyusbd.694 |
Makale Linki | http://www.adyusbd.com/DergiTamDetay.aspx?ID=694 |