Yazarlar (1) |
![]() Kastamonu Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Fundamentalism has become both most defining elements of religious mosaic in the modern world and religious, political, socio-cultural phenomenon of twentieth century. According to largely popular stereotypes, sociologically, fundamentalism was related to the outdated values and repsessive code of small-clan; culturally, it manifested an inclination toward the lowbrow and vulgar; intelectually, ıt was characterized by lack of historical conciousness and the inability to engage in critical thinking; theologically, ıt was indentified by literalism, primitivism, legalism and tribalism. Sometimes, it is portrayed as a negative backflash, cultural-lag. But what is furthermore is that fundamentalism is fashionable as a problem for social analysis more than as a form of religious faith and activism, ie it is more political than theological. This paper analysis the concept of ‘global fundamentalim’from theological perspective.Fundamentalizm, yanlış bir biçimde modern dünyada dinî mozaiğin en tanımlayıcı unsuru haline gelmiştir. 1 Başka bir anlatımla o, yirminci yüzyılın dinî, siyasal, ideolojik ve sosyo-kültürel fenomenidir. Popüler sterotipe göre fundamentalizm sosyolojik olarak çağ-dışı değerlerle ve küçük klan toplumunun dar kurallarına sadık kalmayla ilişkilendirilmiş; kültürel olarak entelektüel olmayan bir hoşgörüsüzlük içinde tanımlanmış; entelektüel olarak tarih bilincinin kaybedilmesi ve eleştirel düşünceyi terk etmekle karakterize edilmiş ve teolojik olarak da, literalizm, primitivizm, katı-kuralcılıkla özdeşleştirilmiştir. Bazen de o, negatif bir tepki (modernizm karşıtı) ve kültürel bir gerilik olarak betimlenir. 2 Ancak bütün |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Diğer hakemli ulusal dergilerde yayınlanan tam makale |
Dergi Adı | Kelam Araştırmaları |
Dergi ISSN | 2602-2710 |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 07-2004 |
Cilt No | 2 |
Sayı | 2 |
Sayfalar | 83 / 94 |