Yazarlar |
Arş. Gör. Güzide KAYITMAZBATIR
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye |
Gül Yaşartürk
Türkiye |
Özet |
Netflix, 2016 yılında Türkiye pazarına girmiştir. 2019 yılında yayınlanan Hakan: Muhafız dizisi, Netflix’in yayınladığı ilk yerli yapım dizidir. 2020 yılında Netflix, yerli yapım filmleri yayınlamaya başlamıştır. Dijital platformların daha yenilikçi ve özgür bir anlatı dili oluşturduğu düşünülmektedir. Ancak Netflix’in yerli yapım filmleri, sıklıkla ana-akım sinemanın cesur ve kamusal alana ait erkek, fedakâr ve özel alana ait kadın gibi kodlarını kullanmaktadır. Netflix, dizi sürelerine, izleme biçim ve alışkanlıklarına da yenilik getirmiş olsa da yerli yapım filmlerinde iyi-kötü zıtlığı, fakir ama mutlu, zengin ama mutsuz karakterlerin karşıtlığı, duygusal aşırılıklar ve olayların gelişmesinde neden-sonuç eksikliği gibi yerleşik melodram kalıplarından yararlanmaktadır. Erkek kahramanın ödipal yörüngesini seyircilere sunan filmlerde kadın karakterler sıklıkla bir gizem unsuru ve erkek kahramanın amacına ulaşması için bir nesne olarak görülmektedir. Çalışmada Netflix’in yerli yapımları arasında yer alan Beni Çok Sev (Mehmet Ada Öztekin, 2021), Babamın Kemanı (Andaç Haznedaroğlu, 2022) ve Cici (Berkun Oya, 2022) içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Örneklem olarak seçilen üç film üzerinden dijital platformların klasik anlatı geleneğinden ve Yeşilçam melodramlarından sıyrılmadığı, mevcut ataerkil düzen ve ideolojinin yeniden üretildiği, ödipal yörüngenin erkek karakterin yörüngesi olduğunu ortaya konulmuştur. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Trakya Universitesi Sosyal Bilimler Dergisi |
Dergi ISSN | 1305-7766 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 12-2023 |
Cilt No | 25 |
Sayı | 2 |
Sayfalar | 463 / 494 |
Doi Numarası | 10.26468/trakyasobed.1269756 |
Makale Linki | http://dx.doi.org/10.26468/trakyasobed.1269756 |