img
NETFLIX’İN YERLİ YAPIM FİLMLERİNDE MELODRAM VE ÖDİPAL YÖRÜNGE: BENİ ÇOK SEV, BABAMIN KEMANI VE CİCİ      
Yazarlar
Arş. Gör. Güzide KAYITMAZBATIR Arş. Gör. Güzide KAYITMAZBATIR
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Gül Yaşartürk
Türkiye
Özet
Netflix, 2016 yılında Türkiye pazarına girmiştir. 2019 yılında yayınlanan Hakan: Muhafız dizisi, Netflix’in yayınladığı ilk yerli yapım dizidir. 2020 yılında Netflix, yerli yapım filmleri yayınlamaya başlamıştır. Dijital platformların daha yenilikçi ve özgür bir anlatı dili oluşturduğu düşünülmektedir. Ancak Netflix’in yerli yapım filmleri, sıklıkla ana-akım sinemanın cesur ve kamusal alana ait erkek, fedakâr ve özel alana ait kadın gibi kodlarını kullanmaktadır. Netflix, dizi sürelerine, izleme biçim ve alışkanlıklarına da yenilik getirmiş olsa da yerli yapım filmlerinde iyi-kötü zıtlığı, fakir ama mutlu, zengin ama mutsuz karakterlerin karşıtlığı, duygusal aşırılıklar ve olayların gelişmesinde neden-sonuç eksikliği gibi yerleşik melodram kalıplarından yararlanmaktadır. Erkek kahramanın ödipal yörüngesini seyircilere sunan filmlerde kadın karakterler sıklıkla bir gizem unsuru ve erkek kahramanın amacına ulaşması için bir nesne olarak görülmektedir. Çalışmada Netflix’in yerli yapımları arasında yer alan Beni Çok Sev (Mehmet Ada Öztekin, 2021), Babamın Kemanı (Andaç Haznedaroğlu, 2022) ve Cici (Berkun Oya, 2022) içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Örneklem olarak seçilen üç film üzerinden dijital platformların klasik anlatı geleneğinden ve Yeşilçam melodramlarından sıyrılmadığı, mevcut ataerkil düzen ve ideolojinin yeniden üretildiği, ödipal yörüngenin erkek karakterin yörüngesi olduğunu ortaya konulmuştur.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Trakya Universitesi Sosyal Bilimler Dergisi
Dergi ISSN 1305-7766
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 12-2023
Cilt No 25
Sayı 2
Sayfalar 463 / 494
Doi Numarası 10.26468/trakyasobed.1269756
Makale Linki http://dx.doi.org/10.26468/trakyasobed.1269756