Yazarlar (1) |
![]() Kastamonu Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Yoğunluğu çeşitli kıvam verici maddelerle arttırılmış su üzerinde yapılan ebru, kâğıt süsleme tekniklerinin en ilgi çekici olanlarından bir tanesidir. 16. Yüzyılda İstanbul’a gelen Avrupalı seyyahların da etkisini çeken bu sanat diğer kâğıt süsleme teknikleri ile birlikte Avrupa’da Türk Kâğıdı ismiyle anılmıştır. Avrupalıların ebruya olan ilgisi sadece Türk Kağıtlarını seyretmekle sınırlı kalmamış, uygulamaya da dönüşmüştür. Bunun neticesinde ise diğer milletlerin ebrularından ayırmak için Türk Ebrusu kavramı ortaya çıkmıştır. Türk Ebrusu’nda battal ebru, battalla başlanan ebrular, hatip ebruları, çiçekli ebrular, kumlu ebru, kılçıklı ebru, akkase ebru gibi teknikler bulunmaktadır. Usta-çırak ilişkisi içerisinde gelişen bu sanatta zamanla ortaya çıkan problemlere çözümler üretmek amacıyla ya da sanatta ustalaşan ebrucuların estetik kaygıları sebebiyle yeni teknikler geliştirilmiştir. En temel ebru tekniği olan battal ebruda da geçmişten günümüze kadar gelen battal ebru türlerinin yanında günümüzde çeşitli sebeplerle ortaya çıkmış yeni battal ebru türleri bulunmaktadır. Bu makalemizde öncelikle battal ebru isminin kaynağı üzerinde durulmuş, sonrasında ise hem eski hem de yeni battal ebru türleri teknik ve estetik olarak detaylıca incelenmiştir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Diğer hakemli ulusal dergilerde yayınlanan tam makale |
Dergi Adı | Otuzyedi Sanat ve Tasarım Dergisi |
Dergi ISSN | 2979-9589 |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 12-2023 |
Cilt No | 2 |
Sayı | 2 |
Sayfalar | 53 / 71 |
Makale Linki | https://dergipark.org.tr/tr/pub/otuzyedisanat/issue/82204/1381398 |