Yazarlar |
Doç. Dr. Eda ERDAŞ KARTAL
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye |
Günkut Mesci
Giresun Üniversitesi, Turkey |
Özet |
Bu çalışmanın amacı öğretim elemanlarının çevre ile ilgili tutumlarını ortaya çıkarmak ve bu tutumların altında yatan nedenleri anlamaktır. Bu çalışmanın örneklemini Türkiye'de bir eğitim fakültesinde çalışan on dört öğretim üyesi oluşturmaktadır. Çalışma sübjektif görüşleri ortaya çıkarmak için tanımlanan Q yöntemi kullanılarak tasarlanmıştır. Veriler her ne kadar görüşmeler yoluyla toplanmış ve çoğunlukla nicel bir şekilde analiz edilmiş olsa da, sonuçlar genellikle nitel olarak yorumlanmıştır. Tüm katılımcılar için Q sıralama verileri PQMethod isimli yazılıma girilmiş ve Q yöntemi çalışmalarında sıklıkla kullanılan bir faktör çıkarma yöntemi olan centroid faktör analizinde, veriler Q rotasyonu ve Varimax rotasyonun da döndürülerek faktörlerin anlamlılığı ortaya koyulmuştur. Yapılan Q analizine göre, katılımcılar kapsamlı bir faktörün yanı sıra, koruyucu, fayda merkezli ve fayda karşıtı faktörler olarak gruplandırıldı. Katılımcıların çoğunluğu genel olarak çevre merkezli bir tutuma sahipken, bazıları ise çevreye karşı insan merkezli bir tutuma sahiptir. Öğretim elemanlarının tutumları ağırlıklı olarak anketteki kısıtlayıcı, öznel veya genel ifadelerden, kendi duygusal yapılarından, çalışma alanlarından ve dini inançlarından etkilenmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgular, eğitim çalışmalarında pek rastlanmayan metodolojisi ile gelecekteki araştırmalar için önemli bir potansiyele sahip olabilir. |
Anahtar Kelimeler |
Environmental attitudes | Environmental education | Environmental ethics | Q method |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | SCOPUS dergilerinde yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Hacettepe Egitim Dergisi |
Dergi ISSN | 1300-5340 |
Makale Dili | İngilizce |
Basım Tarihi | 01-2022 |
Cilt No | 37 |
Sayı | 1 |
Sayfalar | 140 / 154 |
Doi Numarası | 10.16986/HUJE.2020062804 |