img
Faculty Members’ Attitude towards Environment: A Q Method Study   
Yazarlar
Doç. Dr. Eda ERDAŞ KARTAL Doç. Dr. Eda ERDAŞ KARTAL
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Günkut Mesci
Giresun Üniversitesi, Turkey
Özet
Bu çalışmanın amacı öğretim elemanlarının çevre ile ilgili tutumlarını ortaya çıkarmak ve bu tutumların altında yatan nedenleri anlamaktır. Bu çalışmanın örneklemini Türkiye'de bir eğitim fakültesinde çalışan on dört öğretim üyesi oluşturmaktadır. Çalışma sübjektif görüşleri ortaya çıkarmak için tanımlanan Q yöntemi kullanılarak tasarlanmıştır. Veriler her ne kadar görüşmeler yoluyla toplanmış ve çoğunlukla nicel bir şekilde analiz edilmiş olsa da, sonuçlar genellikle nitel olarak yorumlanmıştır. Tüm katılımcılar için Q sıralama verileri PQMethod isimli yazılıma girilmiş ve Q yöntemi çalışmalarında sıklıkla kullanılan bir faktör çıkarma yöntemi olan centroid faktör analizinde, veriler Q rotasyonu ve Varimax rotasyonun da döndürülerek faktörlerin anlamlılığı ortaya koyulmuştur. Yapılan Q analizine göre, katılımcılar kapsamlı bir faktörün yanı sıra, koruyucu, fayda merkezli ve fayda karşıtı faktörler olarak gruplandırıldı. Katılımcıların çoğunluğu genel olarak çevre merkezli bir tutuma sahipken, bazıları ise çevreye karşı insan merkezli bir tutuma sahiptir. Öğretim elemanlarının tutumları ağırlıklı olarak anketteki kısıtlayıcı, öznel veya genel ifadelerden, kendi duygusal yapılarından, çalışma alanlarından ve dini inançlarından etkilenmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgular, eğitim çalışmalarında pek rastlanmayan metodolojisi ile gelecekteki araştırmalar için önemli bir potansiyele sahip olabilir.
Anahtar Kelimeler
Environmental attitudes | Environmental education | Environmental ethics | Q method
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü SCOPUS dergilerinde yayımlanan tam makale
Dergi Adı Hacettepe Egitim Dergisi
Dergi ISSN 1300-5340
Makale Dili İngilizce
Basım Tarihi 01-2022
Cilt No 37
Sayı 1
Sayfalar 140 / 154
Doi Numarası 10.16986/HUJE.2020062804
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
TRDizin 1
Faculty Members’ Attitude towards Environment: A Q Method Study

Paylaş