Amaç: Bu çalışma, hemşirelerin ve hemşirelik öğrencilerinin bilimsel araştırmalarına yönelik tutumlarını ve bu tutumlarını etkileyen faktörleri değerlendirmek ve karşılaştırmak amacıyla planlanmıştır. Yöntemler: Çalışma tanımlayıcı tipte olup, kesitsel yöntem kullanılmıştır. Katılımcılar en az bir yıl hemşirelik deneyime sahip hemşireler ve son sınıf hemşirelik öğrencileri arasından seçilmiş olup, geçerlilik ve güvenilirliği kanıtlanmış Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Bulgular: Hemşireler ve hemşirelik öğrencilerin Bilimsel Araştırma Tutumları genel puan ortalamaları arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Ancak, araştırmacılara yardım etme isteksizliği (P=0,002), araştırmaya yönelik olumlu tutumlar (P=0,002) ve araştırmacılara yönelik olumlu tutumlar (P=0,002) puan ortalamalarında hemşireler ve hemşirelik öğrencileri arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Ayrıca, sonuçlar hemşirelerin eğitim (P=0,04), sorumluluk (P=0,01), makale okuma sıklığı (P=0.02) ve hemşirelik öğrencilerinin cinsiyet (P=0,03) ve makale okuma sıklığına (P=0,04) göre alt ölçeklerin ortalamalarında anlamlı farklılıklar olduğunu göstermiştir. Genel olarak, hemşirelik öğrencilerinin araştırmaya yönelik olumlu tutumları (M=24,5, SD=4,6) ve araştırmacıya yönelik olumlu tutumları (M=23,6, SD=4,3) hemşirelere kıyasla anlamlı derecede daha yüksektir (sırasıyla M=22,5, SD=5,3; M=21,6, SD=5,1). Sonuç: Bulgular, hemşirelik öğrencilerinin hemşirelere kıyasla bilimsel araştırmalara karşı daha olumlu tutumlara sahip olduğunu göstermiştir. Akademik makale okumak, her iki grupta da bilimsel araştırmanın olumlu tutumlarıyla ilişkilendirilen tek kolaylaştırıcıdır. Çalışmanın sonuçlarına göre yetkili kurumlara uygulama alanında lisans hemşirelik müfredatının gözden geçirilmesini ve hastanelerdeki kurumsal araştırma faaliyetlerinin teşvik edilmesini öneriyoruz. Gelecekte planlanan çalışmaların ise, katılımcıların araştırmaya yönelik tutumları ile aktif araştırma yürütme durumları arasındaki ilişkileri incelemeleri faydalı olacaktır. |