img
Beliren Yetişkinlerin Kariyer Adanmışlıkları, Kariyer Arzuları, Kariyer Uyumlulukları ve Umutları arasındaki İlişkiler: İki Aşamalı Yapısal Eşitlik Modellemesiyle Test Edilmesi     
Yazarlar
Doç. Dr. Ahmet KARA Doç. Dr. Ahmet KARA
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Özet
Bu araştırmanın amacı, beliren yetişkinler için bir kariyer adanmışlık modeli önermek ve önerilen bu modeli iki aşamalı yapısal eşitlik modellemesiyle sınamaktır. Bu amaca dayalı olarak bu araştırma, korelasyonel desende tasarlanmıştır. Araştırmaya katılan 327 beliren yetişkinlerin 214’ü (65.4%) kadın ve 113’ü (34.6%) erkekten oluşmaktadır. Bu katılımcılar [Yaşranj = 18-25, YaşOrt. =19.97, YaşSs = 1.57] araştırmaya ölçüt örnekleme yöntemiyle dahil edilmişlerdir. Araştırmada veriler “Kariyer Uyumluluğu Ölçeği”, “Kariyer Adanmışlık Ölçeği”, “Kariyer Arzusu Ölçeği” ve “Sürekli Umut Ölçeği” ile toplanmıştır. Veri analizinde iki aşamalı yapısal eşitlik modellemesi tercih edilmiştir. İlk önce ölçüm modeli test edilmiştir. Bu ölçüm modeli doğrulandıktan sonra ikinci aşama olan yapısal modellerin (hipotetik ve nihai) sınanması yapılmıştır. Dolaylı etkinin anlamlılığı 1000 yeniden örnekleme yapılarak ve alt ve üst sınır güven aralıkları oluşturularak Bootstrap Analiziyle değerlendirilmiştir. Bu araştırmada tahminleme yöntemi olarak Maximum Likelihood kullanılmıştır. Bu araştırmanın bulguların birincisinde kariyer arzusu, kariyer uyumluluğunu anlamlı ve pozitif bir şekikde yordamaktadır. İkincisinde kariyer arzusunun, umudu anlamlı ve pozitif bir şekikde yordadığı bulunmuştur. Üçüncüsünde kariyer uyumluluğu, kariyer adanmışlığını anlamlı ve pozitif bir şekilde yordamaktadır. Dördüncüsünde umut, kariyer adanmışlığını anlamlı ve pozitif bir şekikde yordadığı bulgulanmıştır. Son olarak kariyer arzusu ile kariyer adanmışlığı arasındaki ilişkide kariyer uyumluluğu ve umudun aracılık rolünün anlamlı olduğu tespit edilmiştir. Bulgular literatür çerçevesinde tartışılmış, uygulama ve araştırmaya yönelik öneriler geliştirilmiştir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi
Dergi ISSN 2602-2850
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 03-2024
Sayı 59
Sayfalar 394 / 417
Doi Numarası 10.53444/deubefd.1378977
Makale Linki http://dx.doi.org/10.53444/deubefd.1378977