Yazarlar |
İlker Eser
İstanbul Bilgi Üniversitesi, Türkiye |
Dr. Öğr. Üyesi Barış KÖMÜR
Türkiye |
Arzu Taşkıran Çömez
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Amaç: Piyasada bulunan güneş gözlüklerinin alındıkları yer, fiyatları, tipleri ve ultraviyole (UV) geçirgenlikleri bakımından karşılaştırılması. Gereç ve Yöntem: Kasım 2008 ile Haziran 2009 arasında Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Göz Hastalıkları Anabilim Dalı’na başvuran hasta ve hasta yakınlarından gönüllü 100 olgu verilen anketi doldurmak üzere çalışmaya dahil edildi. Olgulara 8 soruluk bir anket formu uygulanarak, güneş gözlüğü alırken UV koruyuculuğu hakkında bilgi edinme, genel memnuniyet, gözlük tipi (numaralı, klips vs.), fiyat ve satın alınan yer sorgulandı. Güneş gözlüklerinin UV geçirgenliği lensmetre (Nidek Lm-1000P, Japonya) ile ölçüldü. Bulgular: Çalışmaya katılan olguların (26 erkek, 74 kadın) yaş ortalaması 35,5 ±13,6 (3-76) yıl idi. Satın aldığı gözlükte UV koruyuculuğunu sorgulayanların oranı %69 idi. Toplam 100 gözlüğün 11’inin (%11) UV koruyuculuğu yetersizdi (düşük ve orta düzeyde UV geçirgenliği). Bu camlardan 7/11 (%63,6)’i numaralı (miyopi veya hipermetropi) camların üzerine film kaplama, 3/11 (%27,3)’i orjinal güneş gözlüğü ve 1/11 (%9,1)’i numaralı cam üzerine takılan klips camlardı. Gözlüklerden %8 (8/100)’i sokak satıcılarından alınmıştı. Gözlüklerin ortalama fiyatı 174,4±181,4 (2-1000) TL idi. Sonuç: Güneş gözlüğü olarak kullanılan numaralı gözlüklerin UV koruyuculuğu yeterli olmayabilmektedir. Halkımızın UV koruyuculuğu ve güneş gözlüğü kullanımı bakımından bilinç düzeyinin arttırılması gerektiği düşünülmektedir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Diğer hakemli ulusal dergilerde yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | MN Oftalmoloji |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 04-2009 |
Cilt No | 4 |
Sayı | 16 |
Sayfalar | 289 / 291 |