img
Piyasadaki güneş gözlüklerinin ultraviyole geçirgenlikleri   
Yazarlar
İlker Eser
İstanbul Bilgi Üniversitesi, Türkiye
Dr. Öğr. Üyesi Barış KÖMÜR Dr. Öğr. Üyesi Barış KÖMÜR
Türkiye
Arzu Taşkıran Çömez
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Türkiye
Özet
Amaç: Piyasada bulunan güneş gözlüklerinin alındıkları yer, fiyatları, tipleri ve ultraviyole (UV) geçirgenlikleri bakımından karşılaştırılması. Gereç ve Yöntem: Kasım 2008 ile Haziran 2009 arasında Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Göz Hastalıkları Anabilim Dalı’na başvuran hasta ve hasta yakınlarından gönüllü 100 olgu verilen anketi doldurmak üzere çalışmaya dahil edildi. Olgulara 8 soruluk bir anket formu uygulanarak, güneş gözlüğü alırken UV koruyuculuğu hakkında bilgi edinme, genel memnuniyet, gözlük tipi (numaralı, klips vs.), fiyat ve satın alınan yer sorgulandı. Güneş gözlüklerinin UV geçirgenliği lensmetre (Nidek Lm-1000P, Japonya) ile ölçüldü. Bulgular: Çalışmaya katılan olguların (26 erkek, 74 kadın) yaş ortalaması 35,5 ±13,6 (3-76) yıl idi. Satın aldığı gözlükte UV koruyuculuğunu sorgulayanların oranı %69 idi. Toplam 100 gözlüğün 11’inin (%11) UV koruyuculuğu yetersizdi (düşük ve orta düzeyde UV geçirgenliği). Bu camlardan 7/11 (%63,6)’i numaralı (miyopi veya hipermetropi) camların üzerine film kaplama, 3/11 (%27,3)’i orjinal güneş gözlüğü ve 1/11 (%9,1)’i numaralı cam üzerine takılan klips camlardı. Gözlüklerden %8 (8/100)’i sokak satıcılarından alınmıştı. Gözlüklerin ortalama fiyatı 174,4±181,4 (2-1000) TL idi. Sonuç: Güneş gözlüğü olarak kullanılan numaralı gözlüklerin UV koruyuculuğu yeterli olmayabilmektedir. Halkımızın UV koruyuculuğu ve güneş gözlüğü kullanımı bakımından bilinç düzeyinin arttırılması gerektiği düşünülmektedir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Diğer hakemli ulusal dergilerde yayımlanan tam makale
Dergi Adı MN Oftalmoloji
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 04-2009
Cilt No 4
Sayı 16
Sayfalar 289 / 291
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları

Paylaş