img
Social Media Use in Primary and Secondary Education Institutions as a Communication Tool in the Framework of School Culture     
Yazarlar
Berna Kesim
Doç. Dr. Ramazan ALABAŞ
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Özet
Toplumsal bir kurum olan okullar, kendisine has özellikleri, paylaştıkları değerler ve inançlarla kendine özgü bir okul kültürü oluşturur. Eğitimin sosyal temelleri çevreyle yakından ilişkilidir. Okulun çevresiyle etkileşim halinde olması dolayısıyla okul kültürü üzerinde etkili olan faktörlerden birisi çevresiyle kurduğu iletişimdir. Okullar, kültürlerinde önemli bir yere sahip olan kurumsal iletişimi farklı araçlarla gerçekleştirmektedir. Bu araştırmanın amacı okul kültürü çerçevesinde ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarında bir iletişim aracı olarak sosyal medya araçlarının kullanım durumlarının belirlenmesidir. Araştırmada, eğitim kurumlarında sosyal medya araçlarının kullanım durumları okul sosyal medya yöneticilerinin görüşleri doğrultusunda ortaya konulmuştur. Nitel araştırma metodolojisine uygun olarak durum çalışması yaklaşımı ile yürütülen araştırmanın çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örneklemesi ile belirlenmiştir. Görüşmeler İstanbul’da farklı kademelerde ve farklı sosyoekonomik düzeye sahip devlet okullarında görevli 18 okul sosyal medya yöneticisinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Sosyal medya yöneticileri öğretmenlerden oluşmakta olup bu öğretmenlerin 15’inin aynı okulda idari görevi (1’i okul müdür, 14’ü müdür yardımcısı) de bulunmaktadır Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmış ve içerik analizi yaklaşımı ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda okulların Instagram’ı daha sıklıkla tercih ettikleri, okul sosyal medya yöneticilerinin kurumlarının sosyal medya hesaplarını bilgi, haber paylaşımı ve okulun tanıtımını yapmak amacı ile kullandıkları belirlenmiştir. Okulların sosyal medya yönetiminde izledikleri etik ilkeler kişilik haklarına ve özel hayata riayet etme, kuruma dair içeriklerin paylaşımı, mevzuata uygunluk, paylaşımların değerleri yansıtması, komisyon kararıyla yapılması, Türkçeyi doğru kullanma, öğrenci ve veli memnuniyeti kategorilerinde toplanmıştır. Katılımcılar sosyal medya hesaplarında takipçileri ile çift yönlü iletişim kurmaya gayret gösterdiklerini; sosyal medyanın kurumlarına daha sıklıkla kullanışlılık, reklam ve tanıtım, paydaş memnuniyeti açısından katkı sağladığını ifade etmişlerdir.
Anahtar Kelimeler
Eğitim,Okul Kültürü,Örgütsel İletişim,Toplum,Sosyal Medya
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi
Dergi ISSN 2148-2314
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili İngilizce
Basım Tarihi 03-2024
Cilt No 12
Sayı 1
Sayfalar 255 / 297
Doi Numarası 10.46778/goputeb.1371227
Makale Linki http://dx.doi.org/10.46778/goputeb.1371227