img
Öğretimde Tasarım Odaklı Düşünme Ölçeğinin Geliştirilmesi     
Yazarlar
Öğr. Gör. Dr. Yeşim SÜRMELİOĞLU Öğr. Gör. Dr. Yeşim SÜRMELİOĞLU
Sinop Üniversitesi, Türkiye
Mukaddes Erdem
Türkiye
Özet
Bu çalışmanın amacı öğretmenlerin, teknoloji tabanlı öğretim tasarımı sürecinde tasarım odaklı
düşünme yapılarının belirlenmesine ilişkin, geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmektir. Süreçte
öncelikle, alanyazın incelemelerinden hareketle tasarım düşünürünün özelliklerini temsil eden, 62
maddelik bir madde havuzu oluşturulmuştur. Taslak maddeler farklı branştaki 5 öğretmenin ön
görüşüne sunulmuştur. Alınan önerilerle gerekli düzenlemeler yapılarak form 8 uzman görüşüne
başvurulmuştur. Araştırmanın katılımcıları farklı branş ve kademelerden 630 öğretmenden
oluşmuştur. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda toplam varyansın %50.20’sini açıklayan, 25 madde
ile 4 faktörden oluşan bir yapı elde edilmiştir. Ölçekte yer alan boyutlar ilişki, süreç, etik ve birey
algılarını kapsamaktadır. Doğrulayıcı faktör analizi sonucuna göre, önerilen modele ilişkin uyum
indekslerinden RMSEA (.045), SRMR (.043), IFI (.96), GFI (.90), NFI (.90), NNFI (.95), CFI (.96)
hesaplanmıştır ve elde edilen değerler iyi uyum gösterdiğinden modelin gözlenen yapıya uygun olduğu
ve model olarak doğrulandığı tespit edilmiştir. Ölçeğin iç tutarlılık güvenirliği için Cronbach Alfa
katsayısı .93 olarak hesaplanmıştır. Sonuç olarak geliştirilen ölçeğin, öğretmenlerin, teknoloji tabanlı
öğretim tasarımı sürecinde tasarım odaklı düşünmelerini değerlendirmeye yönelik 25 maddeli ve 4
boyutlu geçerli ve güvenilir bir veri toplama aracı olduğu söylenebilir. Ölçek, yapısı ve genel çerçevesi
dâhilinde tasarım odaklı düşünme süreçlerinde tüm öğretmenlere uygulanabilir niteliktedir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi
Dergi ISSN 2528-9527
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 07-2021
Cilt No 18
Sayı 39
Sayfalar 223 / 254
Doi Numarası 10.26466/opus.833362
Makale Linki http://dx.doi.org/10.26466/opus.833362
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
Google Scholar 5
Öğretimde Tasarım Odaklı Düşünme Ölçeğinin Geliştirilmesi

Paylaş