Yazarlar |
Doç. Dr. Canan TANRISEVER
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Çalışmanın amacı Türkiye genelinde özel eğitim meslek okullarında zihinsel engellilere konaklama hizmetleri alanında mesleki eğitim veren öğretmenlerin bu bireylere, kurumlara ve öğretim sürecine uyumu ile ilgili yaşadıkları güçlükleri belirlemek ve görüşlerine başvurarak öneriler sunmaktır. Üniversitelerin mevcut lisans programlarının eğitim bilimleri müfredat içeriğinin neredeyse tamamı normal bireyleri eğitmeye yöneliktir. Türkiye'de engelli bireylere meslek kazandırmak amacı ile MEB bünyesinde kurulmuş meslek liselerinde 18 farklı alanda eğitim verilmektedir. Türkiye genelinde 2017-2018 eğitim öğretim döneminde hafif düzeyde zihinsel engelli öğrencilere konaklama hizmetleri alanında mesleki eğitim veren 48 okul olduğu tespit edilmiştir. Bu okullarda görev yapan 48 konaklama hizmetleri öğretmeni araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. Araştırmaya 27 öğretmen katılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi tercih edilmiş olup gözlem ve derinlemesine görüşme teknikleri kullanılmıştır. Veri analizinde ise manuel olarak betimsel analiz yönteminden faydalanılmış, konaklama öğretmenleri için 10 açık uçlu sorudan oluşan tam yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmıştır. Katılımcıların her ne kadar deneyimli olsalar da engelli bireylerle iletişim, sınıf yönetimi ve problemli davranışlarla başa çıkma stratejileri, özel eğitimde öğretim teknikleri gibi alanlarda zorluklar yaşadıkları tespit edilmiştir. Ulusal alanyazında özel eğitim meslek liselerinde meslek öğretmenlerinin yaşadıkları zorlukları belirleyen bir çalışmaya rastlanmamıştır. Bu sebeple çalışmanın konaklama ve seyahat hizmetleri alanı olarak hem literatüre hem de pratiğe katkı ... |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Uluslararası alan indekslerindeki dergilerde yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Journal of Continuous Vocational Education and Training |
Dergi Tarandığı Indeksler | |
Makale Dili | İngilizce |
Basım Tarihi | 09-2020 |
Cilt No | 3 |
Sayı | 1 |
Sayfalar | 1 / 21 |