Yazarlar |
Arş. Gör. Mehmet EROL
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Giriş Gilles Deleuze, 80'li yılların başından itibaren Sinema Felsefesi üzerine çalışmalar yapmış ve sinemanın çağın ruhunu yakalaması ve bütünü gösterme ihtimali üzerine yazılar yazmıştır. Ona göre sinema, insanın kendi gözüyle göremediği ve onun bütün ya da tam diye bahsettiği bir bütünselliği insanlara gösterme gücüne sahiptir. Deleuze, sinemanın işlevi ve imajların felsefe yapabilme olanağı üzerine tartışmalar yapar ve bu bağlamda yazdığı iki ciltlik sinema kitaplarının ikincisi olan Sinema: Zaman-İmge'de özellikle 1945 sonrası gelişen teknoloji ve dünya ile birlikte sinemasal imajlarda farklılıklar olmaya başladığını ileri sürer. Önce 1945 öncesine tarihlediği Hareket-İmaj sinemasının krize girdiğinden, yeni imajlar üretemediğinden ve klişelere kaçtığından bahseder, daha sonra ise sinemanın zaman-imajlar üretmeye başladığı dönemi İtalyan Yeni Gerçekçiliği akımıyla imler. Bu akımla birlikte sinema olayları imajlarla yansıtmaktan ziyade izleyiciyi de olaylar hakkında düşünmeye iter. Artık imajlar izleyiciler yerine düşünmeyi bırakmış gibidir, onları düşündürmeyi amaçlar nitelikte küçük izler taşımaya başlar. Filmlerde zamansal boşluklar oluşur, hikâyeler lineer şekilde akmaktan ziyade aralıklar oluştururlar, mekânlar ise belirsizleşir, herhangi mekânlar olarak silikleşir. Olayların, düğümlerin ve yahut çözümlerin beklenilen şekilde sebep-sonuç ilişkisi bağlamında gerçekleştiği mekânlar klasik anlatıdaki bağlantılarını kaybeder."Duyumotor bağlantılarını yitirmiş mekân, gerilimler ile gerilimlerin çözülüşlerine göre; amaçlar, engeller, araçlar ve hatta sapmalara göre düzenlenmez artık"(Deleuze, 2021, s. 159). Böylelikle izleyici, kendini imajlar ... |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Uluslararası alan indekslerindeki dergilerde yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Dijital Çağda İletişim İmkan ve Sınırlılıklar |
Dergi Tarandığı Indeksler | |
Makale Dili | İngilizce |
Basım Tarihi | 04-2023 |
Sayfalar | 169 / 0 |