img
ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA STRATEJİLERİ BİLİŞSEL FARKINDALIK DÜZEYLERİ    
Yazarlar
Arş. Gör. Dr. Aydın BULUT Arş. Gör. Dr. Aydın BULUT
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Özet
Bu araştırmanın amacı, ortaokullarda öğrenim gören öğrencilerin okuma stratejileri bilişsel farkındalık düzeylerini belirlemektir. Bu çalışma, betimsel nitelikte bir araştırma olan tarama modeli ile tasarlanmıştır. Araştırmanın örneklemini 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Kastamonu ili merkez ilçesine bağlı ortaokullarda öğrenim gören 372 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Karatay (2007) tarafından geliştirilen "Okuma Stratejileri Bilişsel Farkındalık Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 20.0 paket programıyla çözümlenmiştir. Verilerin analizinde frekans ve yüzde dağılımları, ortalama, standart sapmalar hesaplanmış; t-testi, tek yönlü varyans analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğrencilerin metni anlamlandırma sürecinde kullandıkları okuma stratejileri bilişsel farkındalık düzeylerinin okuma öncesi planlama, okuma sırası düzenleme ve okuma sonrası değerlendirme süreçlerinde birbirinden anlamlı düzeyde farklılaştığı belirlenmiştir. Öğrencilerin okuma öncesi planlama ve düzenleme stratejilerini kullanma farkındalıklarının iyi düzeyde olduğu okuma sonrası değerlendirme stratejilerine ilişki farkındalıklarının orta düzeyde olduğu ortaya konmuştur. Öğrencilerin okuma stratejileri bilişsel farkındalık düzeylerinde cinsiyet, sınıf ve okumayı sevme durumlarına göre farklılaşmalar olduğu görülmüştür. Kız öğrencilerin okuma stratejileri bilişsel farkındalık düzeylerinin erkek öğrencilere göre; 5. sınıf öğrencilerin okuma stratejileri bilişsel farkındalık düzeylerinin diğer sınıflara göre daha yüksek olduğu ortaya konmuştur. Ortaokul öğrencilerin okuma stratejileri bilişsel farkındalıklarının okumayı sevme durumuna göre bir farklılık bulunmuştur. Okumayı seven öğrencilerin okumayı planlama, okumayı düzenleme ve okumayı değerlendirmeye ilişkin stratejilerini kullanma farkındalıklarının okumayı sevmeyen öğrencilere göre çok daha yüksek olduğu belirlenmiştir
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Turkish Studies (Elektronik)
Dergi ISSN 1308-2140
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 07-2016
Cilt No 11
Sayı 3
Sayfalar 625 / 644
Makale Linki https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/283536/ortaokul-ogrencilerinin-okuma-stratejileri-bilissel-farkindalik-duzeyleri
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
TRDizin 5
Google Scholar 21

Paylaş