img
img
ÇALIŞMA İRADESİ, İNSANA YAKIŞIR İŞ, KARİYER ARZUSU VE MENTAL İYİ OLUŞ ARASINDAKİ İLİŞKİLER: ÇALIŞMA PSİKOLOJİ KURAMINA DAYALI BİR MODEL TESTİ     
Yazarlar (2)
Doç. Dr. Ahmet KARA Doç. Dr. Ahmet KARA
Türkiye
Dr. Öğr. Üyesi Ayşe Fikriye SARSIKOĞLU Dr. Öğr. Üyesi Ayşe Fikriye SARSIKOĞLU
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Devamını Göster
Özet
Bu araştırmanın amacı, çalışanlarda çalışma iradesi, insana yakışır iş, kariyer arzusu ve mental iyi oluş arasındaki ilişkileri çalışma psikoloji kuramına dayalı olarak path (yol) analiz yoluyla test etmektir. Araştırma grubunu 228 çalışan oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında Gelecekteki İnsana Yakışır İş Ölçeği, Warwick-Edinburgh Mental İyi Oluş Ölçeği, Çalışma İradesi Ölçeği ve Kariyer Arzusu Ölçeğinden yararlanılmıştır. Veri analizinde path (yol) analizi tercih edilmiştir. Bu araştırmanın bulgularında çalışma iradesi, insana yakışır işi anlamlı ve pozitif bir şekilde yordamaktadır. Bu bulguya göre 1. Hipotez kabul edilmiştir. Benzer şekilde çalışma iradesinin, kariyer arzusunu anlamlı ve pozitif bir şekilde yordadığı bulgulanmıştır. Bu bulguya dayalı olarak 2. Hipotez doğrulanmıştır. Ayrıca kariyer arzusu, mental iyi oluşu anlamlı ve pozitif bir şekilde yordamaktadır. Bu bulguya göre 3. Hipotez kabul edilmiştir. Ayrıca insana yakışır işin, mental iyi oluşu anlamlı ve pozitif bir şekilde yordadığı belirlenmiştir. Bu bulgu doğrultusunda 4. Hipotez doğrulanmıştır. Öte yandan çalışma iradesinin, mental iyi oluşunun anlamlı bir yordayıcısı olmadığı saptanmıştır. Bu bulguya göre 5. Hipotez reddedilmiştir. Sonuncusunda çalışma iradesi ile mental iyi oluş arasındaki ilişkide kariyer arzusu ve insana yakışır işin aracılık etkisi anlamlı olarak tespit edilmiştir. Bu bulguya göre 6. Hipotez doğrulanmıştır. Sonuç olarak bu araştırmada elde edilen nihai path (yol) modeli, çalışma psikolojisi kuramının varsayımlarını doğrulamaktadır.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
Dergi ISSN 2146-5983
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 10-2024
Sayı 72
Sayfalar 330 / 355
Doi Numarası 10.21764/maeuefd.1434076
Makale Linki http://dx.doi.org/10.21764/maeuefd.1434076