Yazarlar (3) |
Harun Karakavuz
Türkiye |
Nilüfer Canöz
Selçuk Üniversitesi, Türkiye |
Dr. Öğr. Üyesi Ahmet ERTEK
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Kasım 2019'da Çin'in Wuhan kentinde ortaya çıkan ve tüm dünyayı etkisi altına alan COVID-19 pandemisi tüm sektörleri olduğu gibi ulaştırma sektörünü de derinden etkilemiştir. Etkilerin büyüklüğü akademik yayın sayılarına da yansımış, onlarca yılda oluşacak yayın havuzu sadece 3 yılda ortaya çıkmıştır. Bu çalışmada, oluşan devasa yayın havuzunun ulaştırma sektörü bağlamında bibliyometrik bir analizinin yapılması amaçlanmıştır. Bu çalışmada performans analizi ve işbirliği analizinden oluşan nicel bir bibliyometrik analiz gerçekleştirilmiştir. Verileri elde etmek için Scopus veri tabanı kullanılmıştır. Verileri sınırlandırmak için yalnızca "makaleler, makalelerin son versiyonları ve yalnızca İngilizce yayınlanan makaleler" filtreleri kullanılmıştır. Zaman sınırı olarak 2019-2022 yılları seçilmiştir. Scopus veri tabanında yapılan arama sonucunda toplam 951 makaleye ulaşılmıştır. Veri analizi için R istatistik programı, görselleştirmeler için Biblioshiny kullanılmıştır. Analizler hem tüm ulaşım modları bağlamında hem de her bir ulaşım modu için ayrı ayrı gerçekleştirilmiştir. Sonuçlar, 951 makalede toplam 2605 yazarın çalıştığını, 155 makalenin tek yazarlı, 796 makalenin ise çok yazarlı olduğunu göstermektedir. Analiz sonuçları, en üretken ülkelerin ABD ve Çin olduğunu, en çok kullanılan anahtar kelimenin "COVID-19" olduğunu, en çok atıf alan ülkenin Norveç olduğunu, ülke yayın iş birlikleri bağlamında en çok işbirliği yapılan ülkelerin İngiltere ve Hong Kong olduğunu, en düşük işbirliği oranının ise Türkiye ve Güney Afrika'ya ait olduğunu ortaya koymuştur. Öte yandan, ulaştırma modlarına yönelik COVID-19 konusunda en fazla akademik çalışmaya sahip yazarın HAN H. olduğu tespit edilmiştir. Bu çalışmada performans analizleri ve işbirliği analizleri kapsamında ortaya çıkan en önemli sonuç, ülkenin gelişmişlik düzeyi ve eğitime verilen önemin ülke verimliliğinde önemli değişkenler olduğudur. Gelişmişlik düzeyi ve eğitime verilen önem arttıkça akademik çalışma sayısı da artmaktadır. Öte yandan çalışmada ortaya çıkan bir diğer önemli sonuç ise erken dönem COVID-19 çalışmalarının daha fazla atıf aldığı ve atıf ağlarında merkezi konumlarda yer aldığıdır. Ayrıca yöntem çalışmalarına da daha fazla atıf yapıldığından bahsedilebilir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Trafik ve Ulaşım Araştırmaları Dergisi (Online) |
Dergi ISSN | 2667-8071 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 01-2024 |
Cilt No | 7 |
Sayı | 2 |
Sayfalar | 102 / 119 |
Doi Numarası | 10.38002/tuad.1406426 |
Makale Linki | https://dergipark.org.tr/tr/pub/tuad/issue/87810/1406426 |