Yazarlar (4) |
![]() Kastamonu Üniversitesi, Türkiye |
![]() Sakarya Üniversitesi, Türkiye |
![]() Türkiye |
![]() Türkiye |
Özet |
Türkiye, taraf olduğu Paris İklim Anlaşması çerçevesinde sera gazı emisyonlarını azaltmayı planlamaktadır. Bu bağlamda, karbon düzenlemesi ile mevcut çarpık vergilerin azaltılmasının birleşimi olan çevre vergisi reformu büyük ilgi görmektedir. Bu çalışmada, 1995–2020 dönemi için Türkiye'de Çevresel Kuznets Eğrisi (EKC) çerçevesinde motorlu taşıtlar vergisi (MTV), enerji tüketimi ve ekonomik büyümenin karbon ayak izi üzerindeki etkisi incelenmektedir. Zaman serisi tekniklerinden ARDL tekniğinin kullanıldığı çalışmada, ulaşılan ampirik bulgular, EKC hipotezinin geçerli olmadığı yönündedir. Ayrıca EKC modeline açıklayıcı değişken olarak dâhil edilen MTV’nin de karbon ayak izi üzerinde istatistiki olarak anlamlı bir etkisi söz konusu değildir. Değişkenler arasındaki ilişkilerin ortaya koyulmasında modele dâhil edilen tüm değişkenlerin birbirini etkilediği unutulmamalıdır. Dolayısıyla konuya ilişkin politik önerilerde multidisipliner bakış açısı ile yaklaşılması gerekmektedir. Bu doğrultuda MTV, Paris İklim Antlaşması hedefleriyle uyumlu bir şekilde düzenlenerek uygulanabilirse hem ekonomik hem de çevresel kalkınma yolunda stratejik bir hamle olarak değerlendirilebilir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | ESCI dergilerinde yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi |
Dergi ISSN | 1309-4289 |
Dergi Tarandığı Indeksler | ESCI |
Makale Dili | İngilizce |
Basım Tarihi | 12-2024 |
Cilt No | 15 |
Doi Numarası | 10.36543/kauiibfd.2024.021 |
Makale Linki | https://doi.org/10.36543/kauiibfd.2024.021 |