img
img
2024 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında Disiplinlerarasılık   
Yazarlar (2)
Doç. Dr. Emine KARASU AVCI Doç. Dr. Emine KARASU AVCI
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Saim Turan
Akdeniz Üniversitesi, Türkiye
Devamını Göster
Özet
Disiplinlerarasılık; ihtiyaçlar doğrultusunda farklı disiplinlere ait bilgi, beceri, eğilim, değer, yöntem, teknik ve bakış açılarından bütüncül bir anlayışla yararlanılması olarak tanımlanabilir. Bu anlamda disiplinlerarasılığın bir problemi farklı açılardan inceleyebilme ve çözümleyebilme fırsatı sunduğu söylenebilir. Sosyal bilgiler dersi de disiplinlerarası anlayışla oluşturulmuş bir derstir. Bu araştırmada 2024 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’nda disiplinlerarasılığın incelenmesi amaçlanmaktadır. Çalışmanın araştırma modeli nitel araştırma olarak planlanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak doküman inceleme yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmada veriler içerik analizi tekniği kullanılarak çözümlenmiştir. Bu doğrultuda çalışmada güncel SBDÖP’nın “antropoloji, arkeoloji, bilişim teknolojileri, coğrafya, din eğitimi, ekonomi, eğitim bilimleri, felsefe, hukuk, matematik, psikoloji, sanat, siyaset bilimi, sosyoloji, tarih ve Türkçe” olmak üzere 16 farklı disiplinle ile ilişkilendirildiği görülmektedir. Programda her bir öğrenme alanının, becerilerin (alan becerileri, kavramsal beceriler, eğilimler), programlar arası bileşenlerin (sosyal-duygusal öğrenme becerileri, değerler, okuryazarlık becerileri), öğrenme-öğretme yaşantılarının (temel kabuller, ön değerlendirme süreci, köprü kurma süreci, öğrenme-öğretme uygulamaları) ve farklılaştırma (zenginleştirme, destekleme) başlıklarının disiplinlerarası ilişkisi bulunduğu tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi(BAEBD)
Dergi ISSN 1308-8971
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 04-2025
Cilt No 16
Sayı 1
Doi Numarası 10.51460/baebd.1566959
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
2024 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında Disiplinlerarasılık

Paylaş