img
img
Çıkarımsal Anlama Becerilerinin Geliştirilmesi: Bir Eylem Araştırması   
Yazarlar (1)
Arş. Gör. Dr. Aydın BULUT Arş. Gör. Dr. Aydın BULUT
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Devamını Göster
Özet
Okuma öğretiminin birincil amacı, öğrencilerin yazılı metinlerden anlam çıkarma becerisi olarak tanımlanan anlama becerilerini geliştirmektir. Bu kapasite, öğrencilerin erken yaşlardan itibaren edinmeleri gereken temel bir dil becerisi olarak kabul edilir. Öğrencilerin okuduğunu anlama ve okuma motivasyonlarının geliştirilmesinin birçok alanda başarıyı teşvik ettiği gösterilmiştir. Bu çalışmanın temel amacı, ilkokul 4. sınıfta öğrenim gören altı öğrencinin metin içi, metin dışı ve metinler arası sorular yoluyla okuduğunu anlama becerilerini geliştirmektir. Bu çalışma, nitel bir araştırma deseni olan eylem araştırması kullanılarak yürütülmüş ve işbirlikçi bir yaklaşım benimsenmiştir. Bu bağlamda araştırmacı, öğrencinin öğretmeni, rehber öğretmeni, ailesi ve araştırmacı birlikte çalışarak bir eylem planı oluşturmuşlardır. 8 haftada toplam 40 oturumda gerçekleştirilen çalışmanın katılımcılarını bir ilkokulun dördüncü sınıfında öğrenim gören altı öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmacı veri toplamak için üç araç kullanılmıştır. Okuduğunu Anlama Testi, Okuma Motivasyonu Profili Ölçeği ve Okuma Prozodisi Rubriği. İlki uygulamadan önce, ikincisi uygulama sırasında ve üçüncüsü uygulamadan sonra olmak üzere üç ölçüm yapılmıştır. Araştırmacı daha sonra verileri aritmetik ortalama, frekans ve yüzde kullanarak analiz etmiştir. Araştırma sonunda öğrencilerin çıkarımsal anlama düzeyi farklı oranlarda geliştirilmiştir. Elde edilen bulgular, metin içi, metin dışı ve metinler arası etkinliklerin akıcı okuma, okuduğunu anlama ve okuma motivasyonuna olumlu yönde etki ettiğini ortaya koymaktadır.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Diğer hakemli uluslarası dergilerde yayınlanan tam makale
Dergi Adı Premium e-Journal of Social Sciences
Dergi ISSN 2687-5640
Dergi Tarandığı Indeksler Scientific World Index, SSRN, SOBIAD, ResearchBible, Eurasian Scientific Journal
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 04-2025
Cilt No 9
Sayı 53
Sayfalar 314 / 321
Doi Numarası 10.5281/zenodo.15319625
Makale Linki https://pejoss.com/index.php/pub/article/view/697/591
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
Çıkarımsal Anlama Becerilerinin Geliştirilmesi: Bir Eylem Araştırması

Paylaş