img
img
Sosyal Bilgiler Dersi Yaşayan Demokrasimiz Öğrenme Alanına Disiplinlerarası Bir Bakış    
Yazarlar (2)
Yusuf E.B. Onganer
Prof. Dr. Duran AYDINÖZÜ Prof. Dr. Duran AYDINÖZÜ
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Devamını Göster
Özet
Eğitimde disiplinlerarası yaklaşımlar, özellikle karmaşık toplumsal sorunların ele alınmasında giderek daha fazla önem kazanmaktadır. Günümüz dünyasında toplumsal ve politik meselelerin çok boyutlu yapısı, tek bir disiplinin sınırları içinde değerlendirilemeyecek kadar karmaşıktır; bu durum, sosyal bilgiler dersinde demokratik süreçlerin anlaşılmasında disiplinlerarası yaklaşımların önemini artırmaktadır. Bu çalışmada, 5. sınıf sosyal bilgiler dersi “Yaşayan Demokrasimiz” öğrenme alanı, Drake ve Burns’ün (2004) Disiplinlerarası Öğretim Modeli temelinde değerlendirilmiştir. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli çerçevesinde Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan 2024 Sosyal Bilgiler Öğretim Programı’nın doküman analizi yöntemiyle yapılan incelemesi, “Yaşayan Demokrasimiz” öğrenme alanının disiplinlerarası bir yapıya uygunluğunu göstermektedir. Araştırma bulguları, bu öğrenme alanının dikey ve yatay olarak entegre edilmiş standartlarla öğrencilere anlamlı temalar sunarak demokratik katılımı desteklediğini ortaya koymaktadır. BİLGİ (KNOW) /BECERİ (DO) /DEĞER (BE) köprüsü kullanılarak bilgi, beceri ve değerler arasında kurulan bağlarla eleştirel düşünme ve problem çözme becerileri geliştirilmiş, öğrencilerin demokratik değerleri benimseyen sorumlu bireyler olarak yetişmeleri hedeflenmiştir. Bu çerçevede, disiplinlerarası yaklaşım, öğrencilere yalnızca teorik bilgi kazandırmakla kalmayıp aynı zamanda bu bilgileri günlük yaşamla ilişkilendirme ve çözüm geliştirme becerileri sunarak kalıcı ve anlamlı bir öğrenme deneyimi sağlamaktadır.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi
Dergi ISSN 2587-0491
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 05-2025
Cilt No 9
Sayı 2
Sayfalar 329 / 353
Makale Linki https://ankad.org/index.php/ankad/issue/view/26
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları

Paylaş