img
img
Geleneksel Peynirlerin Üretim Sürecinin İncelenmesi: Aho Peyniri Örneği   
Yazarlar (2)
Dr. Öğr. Üyesi Aykut ŞİMŞEK Dr. Öğr. Üyesi Aykut ŞİMŞEK
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Muhammet Öztürk
Devamını Göster
Özet
Çalışmanın amacı, Trabzon’un, Araklı ilçesine bağlı adını Aho köyünden alan Aho peynirinin geleneksel üretim sürecinin incelenmesi ve peynirin kullanım alanlarının tespit edilmesi amaçlanmaktadır. Bu çalışma geleneksel ürünlerin üretim sürecinin, kayıt altına alınarak sürdürülebilirliğinin sağlanması açısından önemlidir. Bu amaç doğrultusunda 2021 yılı Kasım-Aralık aylarında yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak veriler yüz yüze görüşmeler sonucun da toplanmıştır. Görüşmeler Trabzon’un Of, Sürmene ve Araklı ilçelerindeki yerel pazarlarda yer alan üreticiler ve geleneksel olarak peynir üreten ev hanımlarıyla gerçekleştirilmiştir. Veriler analiz edilirken nitel analiz yöntemlerinden olan, betimsel analiz tekniği kullanılarak, araştırmanın amacına uygun olarak değerlendirilmiştir. Yapılan görüşmeler sonucunda Aho peynirinin bölgenin diğer peynirlerinden olan, kolot ve minci olarak adlandırılan iki çeşit peynirin fermantasyonu sonucunda elde edildiği belirlenmiştir. Peynir üretiminin Mayıs-Haziran aylarında başladığı, Eylül ayının sonuna veya iklim şartlarının elverdiği ölçüde Ekim ayının ortasına kadar sürdüğü tespit edilmiştir. Peynirin, yöre mutfağı için önemli bir yere sahip olduğu, özellikle kuymak yapımında kullanıldığı belirlenmiştir. Ayrıca peynirin kahvaltıyla birlikte günün farklı öğünlerinde yaygın bir kullanımının olduğu tespit edilmiştir. Gelecekte yapılacak olan araştırmalar da, örneklem genişletilerek Aho peynirinin mutfakta kullanım alanları incelenerek bilinirliği araştırılmalıdır.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Diğer hakemli ulusal dergilerde yayınlanan tam makale
Dergi Adı Gastro-Dünya Dergisi
Dergi ISSN 2980-3950
Dergi Tarandığı Indeksler EBSCO
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 12-2022
Cilt No 1
Sayı 1
Makale Linki https://dergipark.org.tr/tr/pub/gastroworld
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
Google Scholar 4

Paylaş