| Yazarlar (1) |
Doç. Dr. Adem YILMAZ
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye |
| Özet |
| Çalışmanın amacı: Bu çalışmanın amacı, tasarım tabanlı araştırma yöntemiyle hazırlanan fen etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin yaratıcı ve eleştirel düşünme becerilerine olan etkisini incelemektir. Materyal ve Yöntem: Araştırma, yarı deneysel desen kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Kastamonu ilinde öğrenim gören 80 ortaokul öğrencisi rastgele seçilerek deney ve kontrol gruplarına ayrılmıştır. Deney grubunda tasarım tabanlı fen etkinlikleri uygulanırken, kontrol grubu geleneksel fen öğretimine devam etmiştir. Uygulama öncesi ve sonrası Marmara Yaratıcı Düşünme Eğilimleri Ölçeği ve Marmara Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği kullanılarak veri toplanmıştır. Bulgular: Araştırma sonucunda, deney grubundaki öğrencilerin yaratıcı ve eleştirel düşünme eğilimlerinde kontrol grubuna kıyasla anlamlı düzeyde daha fazla gelişim gösterdiği belirlenmiştir. Tasarım tabanlı etkinliklerin öğrencilere aktif problem çözme fırsatları sunduğu ve bu süreçte yaratıcı fikir üretme ile eleştirel değerlendirme becerilerini geliştirdikleri gözlenmiştir. Önemli Vurgular: Araştırma bulguları, tasarım tabanlı araştırma yönteminin fen eğitiminde yaratıcı ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirmede geleneksel yöntemlerden daha etkili olduğunu ortaya koymaktadır. Bu bağlamda, eğitimciler ve program geliştiricilere tasarım tabanlı etkinliklerin eğitim programlarına entegrasyonu önerilmektedir. |
| Anahtar Kelimeler |
| Makale Türü | Özgün Makale |
| Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayınlanan tam makale |
| Dergi Adı | Kastamonu Eğitim Dergisi |
| Dergi ISSN | 2147-9844 |
| Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
| Makale Dili | Türkçe |
| Basım Tarihi | 07-2025 |
| Cilt No | 33 |
| Sayı | 3 |
| Sayfalar | 572 / 584 |
| Doi Numarası | 10.24106/kefdergi.1748663 |
| Makale Linki | https://doi.org/10.24106/kefdergi.1748663 |