img
img
The Impact of Design-Based Research Method Science Activities on Middle School Students Creative and Critical Thinking Skills: A Classroom Experimental Study     
Yazarlar (1)
Doç. Dr. Adem YILMAZ Doç. Dr. Adem YILMAZ
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Devamını Göster
Özet
Çalışmanın amacı: Bu çalışmanın amacı, tasarım tabanlı araştırma yöntemiyle hazırlanan fen etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin yaratıcı ve eleştirel düşünme becerilerine olan etkisini incelemektir. Materyal ve Yöntem: Araştırma, yarı deneysel desen kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Kastamonu ilinde öğrenim gören 80 ortaokul öğrencisi rastgele seçilerek deney ve kontrol gruplarına ayrılmıştır. Deney grubunda tasarım tabanlı fen etkinlikleri uygulanırken, kontrol grubu geleneksel fen öğretimine devam etmiştir. Uygulama öncesi ve sonrası Marmara Yaratıcı Düşünme Eğilimleri Ölçeği ve Marmara Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği kullanılarak veri toplanmıştır. Bulgular: Araştırma sonucunda, deney grubundaki öğrencilerin yaratıcı ve eleştirel düşünme eğilimlerinde kontrol grubuna kıyasla anlamlı düzeyde daha fazla gelişim gösterdiği belirlenmiştir. Tasarım tabanlı etkinliklerin öğrencilere aktif problem çözme fırsatları sunduğu ve bu süreçte yaratıcı fikir üretme ile eleştirel değerlendirme becerilerini geliştirdikleri gözlenmiştir. Önemli Vurgular: Araştırma bulguları, tasarım tabanlı araştırma yönteminin fen eğitiminde yaratıcı ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirmede geleneksel yöntemlerden daha etkili olduğunu ortaya koymaktadır. Bu bağlamda, eğitimciler ve program geliştiricilere tasarım tabanlı etkinliklerin eğitim programlarına entegrasyonu önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayınlanan tam makale
Dergi Adı Kastamonu Eğitim Dergisi
Dergi ISSN 2147-9844
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 07-2025
Cilt No 33
Sayı 3
Sayfalar 572 / 584
Doi Numarası 10.24106/kefdergi.1748663
Makale Linki https://doi.org/10.24106/kefdergi.1748663