img
img
İletişim Aracı Olarak Pul Tasarımlarında, Sosyal İçerikli Görsel Anlatım / Social Content Visual Expression in Stamp Designs as a Communication Tool  
Yazarlar (1)
Doç. Dr. Burak Erhan TARLAKAZAN Doç. Dr. Burak Erhan TARLAKAZAN
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Devamını Göster
Özet
Öz: Ürün, kavram, hizmet adına bir iletiyi yaymak, hedeflenen kitleye mesajı ulaştırmak amacıyla reklam; bu amacı gerçekleştirebilecek mecralar üzerinde, faaliyetler gerçekleştirmektir. Bu anlamda, TV, radyo, sinema, gazete ve dergiler, el ilanları, pano, billboard ve benzeri dış mekan uygulamaları, internet ve mobil uygulamaları vb. birçok alan tasarım ve tanıtım faaliyet alanları olarak karşımıza çıkmaktadır. Tasarım-tanıtım faaliyetleri içerisinde ticari amacın dışında, kamu yararına, bireylerin tutum ve davranışlarını değiştirmek amacıyla sosyal içerikli reklamlar da yapılmaktadır. Bu tip uygulamalar yaygın olarak kamu spotu şeklinde radyo, TV ve dijital platformlarda, afiş tasarımlarında ve kimi ürünlerde ambalaj tasarımlarında kullanılmaktadır. Günümüzde kamu mesajlarının iletilmesine yönelik tasarım alanlarından birisi de posta pullarıdır. Pullar postalama hizmetinin ücretini belirtmenin yanı sıra, tasarımlarıyla ait oldukları ülkelerin birer kültür elçisi olarak ta hizmet etmektedir. Gerek postalamayla ilden ile ülkeden ülkeye, gerekse koleksiyonerler marifetiyle, çeşitli etkinliklerle; bu görsel simgeler birçok kişiye ulaşabilmektedir. Söz konusu özellik dikkate alındığında pul tasarımlarının, sosyal mesajların geniş kitlelere ulaştırılmasında önemli bir alan olarak öne çıkarmaktadır. Araştırmada yıllara göre, Cumhuriyet dönemi pullarında yer verilen sosyal mesaj ve içerikleri konusu ele alınmıştır. Bu anlamda ilk basılandan günümüze kadar olan posta pulları incelenmiş, üzerinde toplumsal ileti taşıyanlar tespit edilerek, yıllara göre değerlendirilmiştir. Bu kapsamda; ilki 1977 yılında basılmış olan puldan başlayarak 2023 yılına kadar yayımlanmış toplam 32 pul incelenmiş ve bu pullarda trafik, sağlık, çevre, barış, engelli bireyler, organ bağışı gibi toplumsal meselelerin işlendiği belirlenmiştir. Bu doğrultuda, pul tasarımlarının sosyal içerikli görsel anlatım yoluyla; sosyal bilinç oluşturma, toplumsal farkındalık yaratma ve etik değerlere dikkat çekme gibi konularda etkili birer iletişim aracı olduğu görülmektedir.
Anahtar Kelimeler
Anahtar Kelimeler: Grafik tasarım, Pul tasarımı, Filateli, Sosyal mesaj, Görsel İletişim, Görsel anlatım.
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayınlanan tam makale
Dergi Adı Turkish Studies (Elektronik)
Dergi ISSN 1308-2140
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 09-2025
Cilt No 20
Sayı 3
Sayfalar 1869 / 1906
Makale Linki https://turkishstudies.net/turkishstudies?mod=tammetin&makaleadi=&makaleurl=705d5fd5-6e33-44fc-acc3-9a726cc9d9a4.pdf&key=82804
Pdf İndir
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları

Paylaş