img
img
The effect of perceived overqualification on relative deprivation: The moderating role of organisational silence    
Yazarlar (3)
Doç. Dr. Serkan ÇALIŞKAN Doç. Dr. Serkan ÇALIŞKAN
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Eray Polat
Gümüşhane Üniversitesi, Türkiye
Ozan Esen
Türkiye
Devamını Göster
Özet
Bu çalışma, Türkiye'de sektör-okul-öğrenci iş birliğini geliştirmek amacıyla kurulan proje okullarında görev yapan gastronomi öğretmenlerinin aşırı niteliklilik, göreli yoksunluk ve örgütsel sessizlik algılarını ortaya koymayı ve bunlar arasındaki ilişkileri belirlemeyi amaçlamaktadır. Daha spesifik olarak, çalışma, algılanan aşırı nitelikliliğin göreli yoksunluk üzerindeki etkisini ve örgütsel sessizliğin bu ilişkideki moderatör rolünü inceleyecektir. Araştırma hipotezlerini test etmek amacıyla anket tekniği ile 204 öğretmenden veri toplanmıştır. Temel etki basit doğrusal regresyon analizi ile değerlendirilirken, moderatör etkiyi test etmek için PROCESS Macro kullanılmıştır. Etkileşim teriminin etkisi, Johnson-Neyman tekniği ile irdelenmiştir. Bulgular, kendilerini aşırı nitelikli hisseden öğretmenlerin, daha fazla yoksunluk hissetme eğiliminde olduklarını göstermektedir. Buna karşılık, örgütsel sessizlik algısı azaldıkça bu olumlu ilişki daha da güçlenmektedir. Çalışma, gelecekteki araştırmalar ve uygulamalar için çeşitli öneriler sunmaktadır. Bu çalışma, algılanan aşırı niteliklilik, göreli yoksunluk ve örgütsel sessizlik arasındaki ilişkiler üzerine yapılacak araştırmalara öncülük etme potansiyeline sahiptir. Ayrıca çalışma, aşırı nitelikliliğin kişi merkezli sonuçlar üzerindeki etkilerini inceleyen mevcut literatüre katkı sağlamaktadır.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayınlanan tam makale
Dergi Adı Açık Erişim Business & Management Studies: An International Journal
Dergi ISSN 2148-2586
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili İngilizce
Basım Tarihi 09-2025
Cilt No 13
Sayı 3
Sayfalar 1201 / 1216
Doi Numarası 10.15295/bmij.v13i3.2616
Makale Linki https://doi.org/10.15295/bmij.v13i3.2616