| Yazarlar (2) |
|
|
Prof. Serkan İLDEN
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye |
| Özet |
| Sanat ve doğa ilişkisi bilinen ilk sanatsal yaratımlardan bu yana süregelmektedir. Tarih boyunca doğanın eserlere tezahürü benzer seyretmişken, 20. yüzyıl itibariyle değişkenlik göstermeye başlamıştır. 1960’larda başlayan arazi sanatı ile birlikte eserler kamusal alana yayılmış ve 1980’li yıllardan itibaren ekolojik sorunlar sanatçıların gündemlerinden biri haline gelmiştir. Günümüze kadar ekolojik sanat ve çevre sanatı söylemleri, çeşitli eserlerle yinelenerek sanat dünyasına mal olmuştur. Ekolojik sanatın ilk örneklerinden günümüze kadar geçen süreçte ise sıklıkla eserlerin canlı bitkilerden oluşması durumuyla karşılaşılmaktadır. Araştırma kapsamında, yaşayan eserlerin izleyici üzerindeki etkisi ve sanatçıların üretim sürecinde hangi amaçla canlı bitkileri çalışmalarına dâhil ettikleri sorgulanmıştır. Alımlayıcının canlı eserle teması esnasında düşünceleri ve eserin bıraktığı etkinin kalıcılığı üzerinde çeşitli yorum ve analizler yapılmıştır. Yaşayan sanat eserlerinin, şehirlerde yaşayan bireylerin doğa ile buluşması ve farkındalık kazanmasının sağlandığı düşünülmektedir. Bunun yanı sıra eserlerin alt metinlerinde doğa ve insan arasındaki ilişkiye dair çıkarımlar yapılmıştır. Bir canlının sanat nesnesi haline gelmesi ve sanat eserinin beslenme ve bakıma ihtiyaç duyması araştırmanın irdelenmeyen yönü olarak belirlenmiş ve ilerleyen süreçlerde araştırılmak üzere rafa kaldırılmıştır. Hans Haacke’ın “Grass Grow” adlı çalışması, Joseph Beuys’un “7000 Oaks” adlı çalışması, Lauren Berkowitz’in “Manna” ve “Sustenance” adlı çalışmaları ve Agnes Denes’in “Living Pyramid” adlı çalışmasının yaşayan sanat eseri olarak incelenmesi gerekli görülmüştür. Araştırma … |
| Anahtar Kelimeler |
| Makale Türü | Özgün Makale |
| Makale Alt Türü | Uluslararası alan indekslerindeki dergilerde yayınlanan tam makale |
| Dergi Adı | Art Time |
| Dergi ISSN | 2791-9382 |
| Dergi Tarandığı Indeksler | EBSCO - Central & Eastern European Academic Source (CEEAS), EBSCO - H. W. Wilson Databases Art Full Text, ERIH PLUS, Gale Cengage, DOAJ |
| Makale Dili | Türkçe |
| Basım Tarihi | 09-2025 |
| Sayı | 9 |
| Sayfalar | 49 / 55 |
| Doi Numarası | 10.62425/at.1747694 |
| Makale Linki | https://doi.org/10.62425/at.1747694 |