Yazarlar |
Prof. Dr. Orhan KANDEMİR
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Sürdürülebilir kalkınma sürecinde ekonomik, sosyal ve çevresel hedefler arasında dengeninsağlanması ve yaratılan zenginliğin gelir grupları arasında adaletli bir şekilde dağıtılması önem arzetmektedir. Dolayısıyla toplumsal refahın ve mutluluğun arttırılması için, toplumun her alanındakisosyal eşitsizlikler ile etkin bir biçimde mücadele edilmesi gereklidir. Konu ile ilgili yapılançalışmalarda genellikle gelir dağılımı adaletsizliklerinin mutluluk düzeyine etkisi araştırılmıştır.Fakat gelir yanında eğitim ve sağlık gibi diğer alanlardaki sosyal eşitsizliklerin, yaşamdan alınanmemnuniyet dolayısıyla mutluk düzeyine etkisinin araştırılması önemli bir husustur. Bu kapsamdaçalışmada, dünya ülkelerinde mevcut sosyal eşitsizliklerin, mutluluk düzeyi üzerindeki etkisininaraştırılması amacıyla lojistik regresyon analizi kullanılmıştır. Modelde dünya ülkelerinin mutlulukdüzeyi (mutlu ve mutsuz ülkeler) bağımlı değişken iken, bağımsız değişkenler eğitim, sağlık vegelir alanındaki sosyal eşitsizliklerdir. Dünya ülkelerinin mutluluk düzeyine göregruplandırılmasında, 2019 yılı dünya mutluluk raporunda yer alan mutluluk endeksi verilerikullanılmıştır. Sosyal alandaki eşitsizlikleri temsil eden bağımsız değişkenler ise, UNDP’nin 2019yılı insani gelişme raporunda yer alan ve beşeri eşitsizlik katsayısının belirleyicileri olan, eğitim,yaşam beklentisi (sağlık) ve gelir alanındaki eşitsizlik (%) oranlarıdır. Ülkelerin mutlu ve mutsuzolarak gruplandırmasında, analizde yer alan 104 ülkenin dünya mutluluk endeksi verilerininaritmetik ortalaması dikkate alınmış, ortalamanın üzerinde olan 50 ülke “mutlu” altında kalan 54ülke ise “mutsuz” olarak değerlendirilmiştir. Yapılan lojistik regresyon analizi sonucunda; hemeğitim hemde sağlık alanındaki eşitsizliklerin mutluluk düzeyini olumsuz etkilediği, özellikle eğitimalanındaki eşitsizliklerin mutluluk düzeyi üzerinde görece daha fazla olumsuz etkisinin olduğutespit edilmiştir. Bu kapsamda sosyal devlet anlayışı çerçevesinde, eğitim ve sağlık alanlarındatüm toplumun ücretsiz yararlanabileceği, fırsat eşitliğini esas alan bir sisteminin kurulmasıgereklidir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | International Journal Of Eurasia Social Sciences |
Dergi ISSN | 2146-1961 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 09-2021 |
Cilt No | 12 |
Sayı | 45 |
Sayfalar | 612 / 625 |
Doi Numarası | 10.35826/ijoess.2989 |
Makale Linki | http://dx.doi.org/10.35826/ijoess.2989 |