| Yazarlar (2) |
Doç. Dr. Arif AKÇAY
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye |
|
Hacettepe Üniversitesi, Türkiye |
| Özet |
| Öğrenme ortamlarında öğrencinin dikkatinin asıl bilgiye odaklanması ve dikkatininbölünmemesi için bilgi sunumlarının konumsal ve zamansal olarak birbirleriyle entegreedilerektasarlanmasıgereklidir.Tasarımdurumlarınınyanısıraöğrencilerarasındakibilişselbireysel farklılıklar bilgi işleme süreci üzerinde etkilidir. Çalışmada bilişsel bireysel farklılıkolarakelealınankısasürelibellek (KSB),bilgiişlemekuramlarındaönemliyeriolanduyusalreseptörlerilebilgiyialıpuzunsürelibellektekalıcıolmasınısağlayangeçicibellektir.Öğrenmeortamlarının tasarımlarının bilgi işleme süreci üzerindeki etkileri değerlendirilirken KSBkapasitelerigözönündebulundurulmasıgereklidir.Öğrenmeortamlarınındeğerlendirilmesive öğrencilerin bilgi işleme sürecine yönelik çıkarımlarda bulunmak için kullanılanyöntemlerden biri de göz izleme yöntemidir. Bu çalışmada farklı KSB uzamlarına sahipöğrencilerin farklı dikkat tasarımlarına yönelik oluşturulan öğrenme ortamlarındaki gözhareketlerininbireysel farklılıklarçerçevesindeincelenmesiamaçlanmıştır.Araştırmadayarıdeneyseldesenlerdenrastgeleatamalıeşleştirilmişdesenkullanılmıştır.Araştırmayabirdevletüniversitesinden26öğrencikatılımgöstermiştir.ÖğrencilerinKSBdüzeylerinibelirlemekiçinGörsel İşitsel Sayı Dizileri Testi B (GİSD-B) Formu kullanılmıştır. Öğrencilerin KSB uzamlarıbelirlendikten sonra odaklanmış dikkat tasarımına veya bölünmüş dikkat tasarımına sahipmateryallerileöğrenimgörmesiiçin rastgelegruplaraayrılmıştır.Öğrencilermateryallerileöğrenimgörürkenkullanılangözizlemearacıilegözhareketlerineilişkinverilereldeedilmiştir.AraştırmasonucundafarklıKSBuzamlarınasahipöğrencilerinfarklıdikkattasarımlarınasahipöğrenmemateryallerindeyapmışolduklarıgözhareketleriilebilgiişlemesüreçlerineyönelikçıkarımlaryapılmış,çeşitliönerilerdebulunulmuştur. |
| Anahtar Kelimeler |
| Makale Türü | Özgün Makale |
| Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayınlanan tam makale |
| Dergi Adı | Eğitim Teknolojisi: Kuram ve Uygulama |
| Dergi ISSN | 2147-1908 |
| Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
| Makale Dili | Türkçe |
| Basım Tarihi | 01-2019 |
| Cilt No | 9 |
| Sayı | 2 |
| Sayfalar | 588 / |
| Doi Numarası | 10.17943/etku.568192 |
| Makale Linki | https://dergipark.org.tr/tr/pub/etku/issue/47535/568192 |