img
Farklı Kısa Süreli Bellek Uzamlarına Sahip Öğrencilerin Farklı Dikkat Tasarımına Sahip Öğrenme Ortamlarındaki Göz Hareketlerinin İncelenmesi    
Yazarlar
Doç. Dr. Arif AKÇAY
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Arif Altun
Hacettepe Üniversitesi, Türkiye
Özet
Öğrenme ortamlarında öğrencinin dikkatinin asıl bilgiye odaklanması ve dikkatininbölünmemesi için bilgi sunumlarının konumsal ve zamansal olarak birbirleriyle entegreedilerektasarlanmasıgereklidir.Tasarımdurumlarınınyanısıraöğrencilerarasındakibilişselbireysel farklılıklar bilgi işleme süreci üzerinde etkilidir. Çalışmada bilişsel bireysel farklılıkolarakelealınankısasürelibellek (KSB),bilgiişlemekuramlarındaönemliyeriolanduyusalreseptörlerilebilgiyialıpuzunsürelibellektekalıcıolmasınısağlayangeçicibellektir.Öğrenmeortamlarının tasarımlarının bilgi işleme süreci üzerindeki etkileri değerlendirilirken KSBkapasitelerigözönündebulundurulmasıgereklidir.Öğrenmeortamlarınındeğerlendirilmesive öğrencilerin bilgi işleme sürecine yönelik çıkarımlarda bulunmak için kullanılanyöntemlerden biri de göz izleme yöntemidir. Bu çalışmada farklı KSB uzamlarına sahipöğrencilerin farklı dikkat tasarımlarına yönelik oluşturulan öğrenme ortamlarındaki gözhareketlerininbireysel farklılıklarçerçevesindeincelenmesiamaçlanmıştır.Araştırmadayarıdeneyseldesenlerdenrastgeleatamalıeşleştirilmişdesenkullanılmıştır.Araştırmayabirdevletüniversitesinden26öğrencikatılımgöstermiştir.ÖğrencilerinKSBdüzeylerinibelirlemekiçinGörsel İşitsel Sayı Dizileri Testi B (GİSD-B) Formu kullanılmıştır. Öğrencilerin KSB uzamlarıbelirlendikten sonra odaklanmış dikkat tasarımına veya bölünmüş dikkat tasarımına sahipmateryallerileöğrenimgörmesiiçin rastgelegruplaraayrılmıştır.Öğrencilermateryallerileöğrenimgörürkenkullanılangözizlemearacıilegözhareketlerineilişkinverilereldeedilmiştir.AraştırmasonucundafarklıKSBuzamlarınasahipöğrencilerinfarklıdikkattasarımlarınasahipöğrenmemateryallerindeyapmışolduklarıgözhareketleriilebilgiişlemesüreçlerineyönelikçıkarımlaryapılmış,çeşitliönerilerdebulunulmuştur.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Eğitim Teknolojisi: Kuram ve Uygulama
Dergi ISSN 2147-1908
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 01-2019
Cilt No 9
Sayı 2
Sayfalar 588 /
Doi Numarası 10.17943/etku.568192
Makale Linki https://dergipark.org.tr/tr/pub/etku/issue/47535/568192