img
YENİLENEN 5. SINIF MÜZİK DERSİ KİTABINDAKİ ŞARKILARIN, ÇOCUKLARIN GELİŞİM DÜZEYİNE UYGUNLUĞUNUN İNCELENMESİ   
Yazarlar
Prof. Dr. Sıtkı AKARSU
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Özet
Eğitim sürecinde kullanılan ders kitaplarının her yönü ile amaçlara ve hedef kitlenin gelişim düzeyine uygun olması gerekmektedir. Bütün disiplinlerde olduğu gibi müzik dersinde de ders kitaplarında yer alan bütün etkinliklerin ve belirlenmiş olan şarkıların, gelişim düzeyi dikkate alınarak hazırlanması öğretme ve öğrenme süreci için önemlidir. Yapılan bu çalışmada, 2017 yılında yenilenen müzik öğretim programı neticesinde değiştirilen 5. sınıf müzik dersi kitabında yer alan etkinlik şarkılarının öğrencilerin gelişim düzeylerine uygunluğu ve sözlerinde vurgulanan mesajların içeriği belirlenmeye çalışılmıştır. 5. sınıf müzik dersi kitabında bulunan şarkıların ses aralığı, melodi özellikleri, dil gelişimi, bilişsel/kavramsal gelişim ve duyuşsal gelişim ile söz içerikleri tespit edilmeye çalışılmıştır. Çalışmada doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu tarafından hazırlanan ve 2017-2018 öğretim yılında bütün ortaokullarda okutulması zorunlu olan 5. sınıf müzik ders kitabındaki 16 adet etkinlik şarkısı notaları, sözleri ile birlikte çıkarılarak, hazırlanan tema tabloları dâhilinde özellikleri belirlenmiş ve gelişim düzeyine uygunluğu incelenmeye çalışılmıştır. 1 adet şarkının notası kitapta olmadığı için 16 adet şarkı incelenmiştir. Elde edilen verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmış, veriler o şekilde değerlendirilmiştir. Çalışma sonucunda toplamda 16 adet eserin 10 tanesinin Türk müziği eserleri içerisinden seçildiği ve 4 adet şarkıda da bazı prozodi hatalarının olduğu belirlenmiştir. Eserlerin ritim duygusunun geliştirilmesi açısından yeterli olduğu tespit edilmiştir. 5 adet şarkının, çocukların ses aralığını aşan bir yapıda olduğu görülmüş, eserlerde Fa(2) ve Sol(2) notalarının kullanıldığı tespit edilmiştir. Şarkıların sözlerinde genel olarak dostluk, sevgi, birlik, barış, vatan sevgisi, kahramanlık, çalışmak, acı, keder, Atatürk sevgisi, öğretmen konuları işlenmiştir. Ayrıca Türkü formunda yazılmış olan eserlerde sib2 perdesinin parça içerisinde natürel işareti ile değiştirildiği belirlenmiştir
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Turkish studies
Dergi ISSN 1308-2140
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 12-2017
Cilt No 12
Sayı 29
Sayfalar 17 / 50
Doi Numarası 10.7827/TurkishStudies.12716
Makale Linki http://www.turkishstudies.net/OncekiSayilarDetay.aspx?Sayi=Volume201220Issue2029