img
img
Medreselerde Okutulan Mantık ve Felsefe Derslerinin Osmanlı Düşüncesindeki Yeri ve Önemi   
Yazarlar (1)
Prof. Dr. Fatma Zehra PATTABANOĞLU Prof. Dr. Fatma Zehra PATTABANOĞLU
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Devamını Göster
Özet
Bu makale Osmanlı medreselerinde okutulan mantık ve felsefe (hikmet) derslerinin Osmanlı düşüncesine etkilerini konu edinmektedir. Osmanlı düşüncesi İslâm düşünce geleneğinin bir devamı niteliğinde varlığını sürdürürken, medrese ve ulemanın katkılarıyla felsefe-kelâm ve tasavvuf bağlamında eklektik bir düşünceyi tazammun etmiştir. Osmanlı döneminde karşıt düşünceler olmakla birlikte medreselerde aklî ilimlerden sayılan mantık ve felsefe derslerinin ilmi ve teknolojik gelişmede olduğu kadar modernleşmede de ne kadar önemli olduğu pek çok âlim tarafından vurgulanmıştır. Nitekim zihni, yanlış düşünmekten korumayı amaç edinen mantık ilmiyle, doğru bilgi peşinde koşup mutluluğa varmayı hedef edinen felsefenin eğitim bakımından önemi inkâr edilemez bir gerçekliktir. Dolayısıyla bu ilimlerin Osmanlı’da kelâmî, tasavvufî, ahlâkî, hukukî, siyasî, edebî ve bilimsel düşünce gibi sayılabilecek pek çok alanda etkileri söz konusudur
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü MLA dergilerinde yayınlanan tam makale
Dergi Adı SDÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi
Dergi ISSN 1300-9672
Dergi Tarandığı Indeksler Index Islamicus, MLA International Bibliography adlı uluslararası indeks
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 10-2014
Sayı 32
Sayfalar 23 / 50
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
Google Scholar 6

Paylaş