img
Matematik ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Türev Konusundaki Kavram Yapıları    
Yazarlar
Ulaş Mahiye Yapıcıoğlu
Prof. Dr. Abdullah Çağrı BİBER Prof. Dr. Abdullah Çağrı BİBER
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Özet
Bu araştırmanın amacı, Repertuar Çizelge Tekniği (R.Ç.T.) kullanarak Matematik ve Fen Bilgisi öğretmen adaylarının türev konusu ile ilgili kavram yapılarını incelemektir. Araştırma bir şehir üniversitesinin Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 5’i Fen Bilgisi, 5’i de Matematik Öğretmenliği eğitimi alan toplam 10 lisans öğrencisi ile yürütülmüştür. Öğrenciler, Analiz ve Genel Matematik gibi türev konusunu içeren dersleri almışlardır, dolayısıyla türev konusunda bilgilerinin yeterli olacağı varsayılmıştır. Bu çalışma nitel desenli bir araştırmadır. Veri toplama araçları olarak repertuar çizelgeleri, yarı yapılandırılmış mülakatlar, konu alan bilgisi sınavı ve derslerdeki gözlemler kullanılmıştır. Seçilen öğrenciler, araştırmacının kontrolünde birbirine yakın üç ayrı tarihte yapılan üç oturuma katılmıştır. Birinci oturumda öğrencilerin türev bilgileri türev başarı testi ile test edilmiştir. İkinci oturumda mülakat yöntemi kullanılarak türev konusu ile ilgili yapıları belirlenmeye çalışılmış ve repertuar çizelgeleri oluşturulmuştur. Üçüncü ve son oturumda ise öğrencilerin bu yapılara göre oluşan repertuar çizelgeleri oluşturulmuştur.Bu makale kapsamında tüm oturumlarda yer alan 2 öğrencinin bulguları değerlendirilmiştir. Buna göre; fen bilgisi öğretmen adayının türevi daha çok hız kavramı ile ilişkilendirdiği, matematik öğretmen adayının ise türevi geometrik olarak yorumladığı yani fonksiyonun bir noktadaki teğetinin eğimi olarak düşündüğü belirlenmiştir. Bu çalışma sonucunda türev konusu ile ilgili öğretmen adaylarının kavram yapılarına ulaşmada R.Ç.T.’nin uygulanabileceği görülmüştür. Bu araştırmanın farklı konulardaki benzer çalışmalara ışık tutacağı düşünülmektedir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi
Dergi ISSN 1307-1076
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 12-2020
Cilt No 15
Sayı 30
Sayfalar 435 / 457
Doi Numarası 10.35675/befdergi.718448
Makale Linki https://dergipark.org.tr/tr/doi/10.35675/befdergi.718448
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
Matematik ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Türev Konusundaki Kavram Yapıları

Paylaş