Yazarlar |
Prof. Dr. Abdullah Çağrı BİBER
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye |
Ulaş Yapıcıoğlu Mahiye
|
Özet |
Uluslararası Matematik Öğretimi Komisyonu'nun (ICMI-14) yayınladığı rapora göre, matematiksel modellemenin amacı, öğrencilerin matematiksel kavramları daha iyi anlamalarını sağlamak, özgün problemleri çözmelerini ve formüle etmelerini öğretmek, eleştirel ve yaratıcı yönlerinin farkına varmalarına ve matematiğe karşı olumlu tutum geliştirmelerine katkı sağlamaktır (Blum, 2002). NCTM (2000) sınıflarda öğrencilerin çeşitli modelleme kullanmaları için fırsatlar verilmesi gerektiğini vurgulamaktadır, çünkü matematiksel modelleme kullanılması öğrencilerin kritik düşünme, soyutlama ve genelleme becerilerini geliştirmektedir (NCTM, 2000; Goldin, 2002). Küme problemleri çözümleri modelleme gerektiren problemler oldukları için özellikle ilköğretim düzeyinde öğrencilere modelleme becerilerinin kazandırılması ve geliştirilmesi için matematik derslerinde önemli bir eğitim aracı olarak da görülmektedir. Bu düşünceden hareketle bu araştırmanın amacı, ilköğretim öğrencilerinin küme problemlerini çözme sürecinde matematiksel modelleme becerilerini ne ölçüde kullanabildiklerini, bir problemi çözerken modellemenin öğrencileri çözüme ne kadar yaklaştırdığını incelemektir. Bu çalışma 2012-2013 öğretim yılında Türkiye'nin kuzeyinde bir ilin merkezindeki bir ortaokulun 6. sınıfında öğrenim gören 21 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada 4 tane açık uçlu soru kullanılmıştır. Öğrencilerin çözümlerine ve modelleme becerilerine ilişkin frekanslar ve yüzdeler tablo halinde belirtilmiştir. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin; kümelerde modelleme gerektiren problemleri çözme sürecinde çoğunlukla modellemeleri doğru yaptıklarını, ancak problemin çözümü için gerekli matematiksel bilgi ve beceriye sahip olmadıklarını göstermektedir. Öğretmenin kümeler konusunu derste anlatırken kullandığı modellerin çok benzerlerini öğrencilerin de kullandığı ve model çizimlerini ezberden yaptıkları görülmüştür. Dolayısıyla öğrenciler problemin çözümü için gerekli modelleri tamamen bilinçsiz ve öğretmeninden gördüğünü taklit ederek, ezberden oluşturmaktadırlar |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Diğer hakemli ulusal dergilerde yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Turkish Studies |
Dergi ISSN | 1308-2140 |
Dergi Tarandığı Indeksler | EBSCO |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 09-2013 |
Cilt No | 8 |
Sayı | 8 |
Sayfalar | 287 / 298 |
Makale Linki | http://www.turkishstudies.net/ |